Kunnskap

Det finnes mange artikler på nettet skrevet om hvordan man skal søke jobb. Mye er skrevet på noen få minutter av nettjournalister med dårlig tid, og veldig mye er oversatt fra utenlandske artikler. Selv om en del henger på greip rent logisk, er det noen faktorer fra virkeligheten de ofte overser. Her er mitt forsøk på å videreformidle de rådene jeg har samlet gjennom mine år som rekrutterer. Er dette en fasit? Kanskje ikke. Men dette er i hvert fall sånn jeg ville søkt på jobb.

Finn riktig stilling for deg

Det første man bør gjøre er å finne en stilling som passer deg, og ikke minst, som du kunne gjort nytte i. Hvis jeg har to års erfaring som rekrutterer, ville jeg ikke søkt på en stilling som markedsføringssjef, men kanskje en jobb innen markedsføring. Når man ser på listen over arbeidsoppgaver, er det viktig å være realistisk. Gå gjennom hvert eneste punkt og vær sikker på at de fleste er oppgaver du har kompetanse til å håndtere. Gjør research om oppgavene hvis du ikke er helt sikker på hva oppgaven innebærer. Hvis du har gjort research og fremdeles er usikker, er det lov å ringe til den som er ansvarlig for stillingen for å be om presisering. Men ikke still spørsmål som Google kan svare på. Det er bare latskap.

Eksempel
Hvis en av arbeidsoppgavene er «budsjettering», og jeg ikke vet hva det betyr, Googler jeg det. Da får jeg en rekke forskjellige forklaringer om hva budsjettering kan være, alt fra å håndtere et budsjett på 50 tusen i året til statsbudsjettet. Siden jeg er usikker på hvilken størrelse budsjettet er på, og kompleksiteten, for denne stillingen, ringer jeg stillingsansvarlig for å be om litt presisjon.

Når du har funnet en stilling som passer deg, kan vi bruke mye tid per stilling. Det øker sjansen dramatisk for å få jobben du vil ha. Så kommer vi til søknaden.

Blir søknaden min lest?

CV-lesing er ca. 10% av jobben til Ragnhild, og hun leser fort 100 CVer i uka.

Dette er et spørsmål jeg ofte får, og det er nok et litt todelt svar. De fleste søknader blir lest, men man bør nok ikke anta at de leses så nøye. Vi får ofte generelle søknader med mye svada om hvor motivert søkeren er og hvorfor søkeren passer til alle verdens roller, og det er tydelig at det er tekster som brukes bredt. Veldig mange søkere gjør dette, og disse leses derfor veldig sjelden. Så hvordan får man oppmerksomheten raskt nok til at man får frem det som er viktig? Det er enkelt. Dropp svada og kom til saken!

Stillingsannonsen nevner som regel en del kvalifikasjonskrav, alt fra antall års erfaring til personlige egenskaper. Her ville jeg gått punktvis til verks og forklart hva jeg har å tilby. Dette er for å tydeliggjøre kvalifikasjoner og erfaring som ikke kommer naturlig frem i CVen. Husk å komme med konkrete eksempler. Som rekrutterer opplever man ekstremt sjelden at kandidater lyver om spesifikke hendelser, men det er veldig vanlig at folk sier at de er «gode på kommunikasjon» og samtidig ikke slipper til et eneste spørsmål fra intervjueren.

Eksempel
La oss si at det står at et par av tingene de ber om er «3 års erfaring med markedsføring» og noen som er «Løsningsorientert». Da ville jeg oppført det som følgende:

  • 3 års erfaring med markedsføring: Her har jeg kun 2 års erfaring, men i denne perioden har jeg samtidig deltatt i eksterne faggrupper og har lest og skrevet flere faglige blogginnlegg for å tilegne meg mer kompetanse på kortere tid. I tillegg har jeg jobbet flere år med salg og har lest tre fagbøker om markedsføring det siste halvåret.
  • Løsningsorientering: Dette er et ord jeg lever etter. Et eksempel jeg vil ta opp er da vi skulle levere et anbud, og la merke til at det kunne tolkes som et krav at vi skulle levere det på CD i tillegg til USB. Uten CD-brenner eller CDer, ingen åpne butikker i nærheten og kun kort tid til leveringsfrist, gikk jeg dør-til-dør gjennom kontorbygningene til jeg fant en CD-brenner. Vi burde selvfølgelig ha innsett feilen tidligere, men vi løste problemet og rakk fristen.

Hvis noen ikke inviterer deg til intervju etter en sånn søknad, var det noen andre som var mye bedre kvalifisert, og det er det ikke så mye å gjøre med.

Hva med CVen, da?

Denne skal også tilpasses. En arbeidsgiver leter ofte etter en rød tråd gjennom en CV for å se om den leder til den aktuelle stillingen. Dette er fordi hva man har gjort tidligere best predikerer fremtidig prestasjon. Hvis du aldri har gjort noen deler av jobben før, er det selvfølgelig stor sannsynlighet for at du ikke vil trives med arbeidsoppgavene. «La meg prøve, da,» tenker du kanskje, men kostnaden for en feilansettelse er brutal fra en arbeidsgivers ståsted. For lavtlønnede stillinger koster det kanskje arbeidsgiver et sted mellom hundre og to hundre tusen, og ved høyere kompleksitet kan det fort ganges med fem.

Last ned vår CV-mal her, som er tilpasset IT-bransjen i Norge.

La oss ta markedsføringsstillingen som et eksempel igjen. Jeg har for lite erfaring med ren markedsføring, men jeg har gjort noe tidligere som kan ha litt markedsføring i seg. Jeg oppdaterte jo sosiale medier for den forrige bedriften jeg jobbet i. Og i den deltidsjobben jeg hadde ved siden av studiene, fikk jeg en del salgserfaring. Jeg tok også noen psykologifag på universitetet. Dette bør inn i CVen. Det viser at du har hatt en interesse innen flere av arbeidsoppgavene over lengre tid, og det er det folk helst vil se. At jeg også har studert religionshistorie, er ikke så relevant her, så det trenger jeg ikke å fremheve.

Hva med hull i CVen?

Hvor lang skal den være?

Sa brura. Nei, dette er det mange som lurer på. Og svaret er ofte 1-2 sider. Samtidig vil jeg si at det avhenger av erfaringen din og stillingen du søker til. Søker du til et konsulentselskap, er det viktig å få frem nøyaktig hva du har gjort de siste årene, og da må man ha prosjektbeskrivelser. Disse tar plass, og de aller sterkeste CVene innen IT-bransjen, er kanskje på 5-15 sider. Hovedpoenget er fremdeles at du skal droppe alt svada, men ta frem det som er relevant for stillingen.

Bilde eller ikke bilde?

Denne typen bilder kan fort hindre deg i å komme på intervju.

Jeg vil alltid anbefale å ta med bilde. Dette handler ikke om at de peneste får jobben, men hvordan man forstår hvilket budskap man kommuniserer med et bilde. Har man tatt et bilde i et mørkt rom med webkameraet og med bustete hår, vil man kanskje ikke passe så bra til stillinger der du skal møte kunder. Har man ikke et bilde på CVen, er det mulig at rekruttereren prioriterer andre CVer fordi det er usikkerhet rundt kandidatens presentasjon. Ta med et bilde der du smiler litt, har på deg representable klær, og uten noe spesielt i bakgrunnen.

Sjokk at hardt arbeid er løsningen, da!

Du hadde kanskje ønsket å se en kjapp løsning på den tidkrevende jobbsøkingen, og det siste du ville høre nå var at du bør bruke fem ganger så lang tid per stilling. Sorry. Det er ikke meningen å demotivere deg, men jeg kan garantere deg at dette gir bedre resultater, bedre jobber, og til slutt har du nok endt opp med å bruke veldig mye mindre tid også.