Aktivt søk etter kandidater (search) sikrer at det er flere gode kandidater med i prosessen

Å sikre et godt kandidattilfang er blant det viktigste vi kan bidra med som deres rekrutteringspartner. Vi har derfor utviklet vår egen metode for å jobbe både operativt og strategisk med dette.

Vi har et dedikert team som har spesialisert seg på å skape kampanjer som fenger og får kandidatene til å føle på hvordan livet hos sin nye arbeidsgiver er. Parallelt jobber dedikerte researchere med aktivt søkt etter kandidater. De identifiserer relevante kandidater og motiverer de til å søke. Vi benytter en utforskende tilnærming til kandidatsøket for å få med oss alle de aktuelle kandidatene. Samt at stillingsannonsen når ut til søkere.

Samtlige av våre rådgivere og researchere har kompetanse og erfaring knyttet til aktivt søk etter kandidater. Vår research-kapasitet er en kjerneprosess, og vi har stort fokus på opplæring, dokumentasjon og delingskultur rundt aktivt søk i selskapet.

Bli kontaktet

Eller ta kontakt på +47 21 42 42 72 eller [email protected]

Hvordan gjør vi det vi gjør?

Kartlegging av stillingen: For å gjennomføre et godt søk, er det helt essensielt å bygge seg opp en forståelse oppdragsgivers rekrutteringsbehov. Derfor starter research-prosessen alltid med en jobbanalyse, hvor vi samler inn relevant informasjon om organisasjonen, stillingen som skal fylles og jobben som skal gjøres. Her etableres også milepæler for prosessen, samarbeidsform og kommunikasjonsstrategi for kontakt med de passive kandidatene. Arbeidet starter etter stillingen er kartlagt, og pågår helt frem til søknadsfristen utløper.

Kommunikasjon og markedsføring: Vi utvikler en plan for kontakt med passive kandidater basert på en nøye definert kommunikasjonsstrategi. Det er ofte såpass få relevante kandidater i markedet at hvert enkelt forsøk på kontakt må optimaliseres. For oss innebærer dette en personlig tilnærming som tydelig kommuniserer stillingens relevans, og gir kandidaten et godt bilde av stillingen. Kommunikasjonen tilpasses også forskjellige medier, inkludert “kalde” telefonsamtaler, SMS, InMail og e-post. Markedsføringsaktiviteter, som for eksempel stillingsprospekter og andre verktøy, benyttes aktivt for å selge inn budskapet til kandidatene på en god måte. Våre seniorrådgivere, som har lang erfaring med kandidatkommunikasjon, følger opp kandidatene gjennom hele prosessen og gjennomfører gjerne motivasjonssamtaler.

Kildemangfold: Vi utnytter flere kilder i våre søk; Cruits omfattende interne database, rådgivernes og eventuelt oppdragsgivers nettverk, og selvfølgelig eksterne databaser som for eksempel LinkedIn Recruiter og fagspesifikke databaser.

Kontinuerlig research og evaluering: Vårt dedikerte research-team jobber kontinuerlig med erfarne rekrutteringsrådgivere for å identifisere, kontakte og motivere kandidater. Vi evaluerer jevnlig effektiviteten av prosessen og justerer strategiene for å møte oppdragsgivernes unike behov.

Vår prosess er designet for å være dynamisk, og tilpasses selvsagt hver enkelt oppdragsgiver.

Ta kontakt