Tunge prosesser gir dårlige kandidatopplevelser og man mister gode kandidater underveis i prosessen. Kanskje får også organisasjonens omdømme seg en knekk. Men trenger regelverket egentlig å være en «show stopper» for effektive rekrutteringsprosesser?
Det trenger det ikke!
La oss se på hvordan regelverket kan brukes til fordel for deg som rekrutterer i et direktorat, en etat, i et tilsyn eller for kommunen. Kvalifikasjonsprinsippet, likebehandlingsprinsippet, krav om dokumentasjon og andre juridiske forskrifter kvalitetssikrer det vi driver med, og legger til rette for godt forankra rekrutteringshåndverk. Og innen disse rammene er det faktisk mulig å gjennomføre effektive prosesser.
Nøkkelen ligger i grundig forarbeid!
“Rekrutteringsprosesser i offentlig sektor har en egen dynamikk, og særskilte krav. Vi både kan og forstår dette, slik at du kan være trygg på vår leveranse A til Å”
– Hanne Paulsen Ødegård, senior rekrutteringsrådgiver
Tips 1
Først og fremst skaper det forutsigbarhet å legge opp en tidslinje for prosessen allerede i jobbanalysen. Når skal vi gå gjennom søkerne i fellesskap? Hvilke dager skal vi sette av for intervjuer? «Jeg er litt usikker på om vi får 13 eller 125 søkere, kanskje vi gjør lurt i å holde av en dag ekstra for intervjuet?». Helt enig!
Tips 2
Start på innstillingsdokumentet tidlig. Det muliggjør en sluttspurt, og rask signering. Gjør deg kjent med malen som brukes, hvilke skriftlig standard tidligere innstillingsdokumenter har, og om ansettelsesrådet som skal godkjenne innstillingen møtes på faste datoer, eller om de gjør løpende behandlinger. Ut fra det kan du sette en frist for deg selv.
Tips 3
Grundig arbeid i utforming av stillingsannonsen og kvalifikasjonskrav gjør utvelgelsen riktigere og lettere. Må kandidaten egentlig ha en mastergrad? Hva om kandidaten har bachelorgrad, 20 års ledererfaring og godt dokumenterte resultater? «Ja, kanskje vi skal legge til en åpning om at lang og relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet?». Det høres lurt ut. Husk at ikke-gjennomtenkte formalkrav kan gjøre at gullkandidaten glipper!
Tips 4
Stol på grunnlagsarbeidet. Siden du ansetter til en offentlig aktør så har du blitt tvunget til å gjør en grundigere jobb enn mange andre. Bruk dette til din fordel – tør å stole på at den kandidaten som matcher kravspesifikasjonen faktisk vil passe best til jobben.
Tips 5
Lær av prosessen. Siden prosessen er bedre dokumentert enn de fleste i privat sektor tør drømme om, så er det gode muligheter til å finne læringspunkter. Hvor kom kandidatene fra? Hva fungerte godt i intervjuene? Hva skulle du ønske at du husket på da du skrev kvalifikasjonskriteriene? Du har alle tiders mulighet til å lære av dette!
Tips 6
Sliter du med å få kalenderen til å gå opp, kan du selvfølgelig ta kontakt med et byrå som kan hjelpe til med dokumentasjon underveis, som gjør en sluttspurt mulig!
Et siste råd for å spare tid og ressurser på rekrutteringsarbeidet, er å gjennomgå alt av malverk i rolige tider. Trenger innstillingsdokumentet å være så omfattende? Som rekrutteringsbyrå ser vi alt fra korte og konsise innstillinger, til det som minner mer om en besvarelse på en bacheloroppgave.
Vi i Cruit har mange hundre rekrutteringsprosesser for offentlig sektor den siste tiden og vi har oppdatert og relevant kompetanse på hvordan man får en rekrutteringsprosess i offentlig sektor i mål.