Første intervju hos arbeidsgiver er vanskelig. Man har relativt lite tid på seg til å etterlate et godt inntrykk hos noen man ikke kjenner, og nervøsitet er alltid med på lasset. Hva kan man imidlertid gjøre for å stille så forberedt som mulig?

Vi har samlet sammen noen tips som vi håper kan roe nervene litt før intervjuet.

  1. Intervju-settingKle deg pent. Dette er kanskje det enkleste, men er viktig. Grunnen til at dette er viktig, er for at arbeidsgiver skal kunne stole på at du skjønner den profesjonelle kleskoden, og ikke møter opp på kundemøte med en hullete fleece-jakke.
  2. Finn ut hva stillingen innebærer og selskapet driver med. Bla gjennom hjemmesiden til selskapet, søk etter nyheter eller saker de er involvert i, se hvilke eventuelle kunder/samarbeidspartnere/konkurrenter de har og sjekk ut regnskapstallene på proff.no. Jo mer du kan, desto større sjanse er det at du får vist det frem på en naturlig måte som viser at du er godt forberedt.
  3. Finn felles kjente. «Name dropping» er ikke alltid negativt, og dette brukes hele tiden i salgssammenhenger. Bruk medier som LinkedIn og Facebook til å se etter felles kjente, og nevn gjerne disse under intervjuet. Dette gjør at du knytter bånd til intervjueren, men gjør også at intervjueren kan få en uoffisiell og «ærlig» mening om deg.
  4. Tenk ut noen svar på «standardspørsmålene». Man blir ofte stilt spørsmål som «Hvor ser du deg selv om 5 år?», «Kan du beskrive din siste konflikt på arbeidsplassen, og hvordan du løste den?» og lignende, og dette bør man ha tenkt litt på på forhånd. Les mer om disse i Hvorfor stiller arbeidsgiver disse spørsmålene?.
  5. Vær ærlig, og vær deg selv. Dette gjør hele situasjonen mye mindre komplisert, og gjør at begge kommer raskere frem til målet; finne riktig arbeidsplass til riktig person. Utallige ansettelsesprosesser har blitt avbrutt på grunn av at arbeidsgiver er usikker på om arbeidstaker er pålitelig. Og en arbeidstaker som er ærlig er mye enklere å ha med å gjøre.
  6. «Har du noen spørsmål til oss?». Denne kommer alltid ved slutten av et intervju. Personlig liker jeg ikke denne, fordi det legger press på kandidaten om å stille et spørsmål som eventuelt ikke har blitt besvart. Det er overraskende mange som går i fella om å stille dumme spørsmål i ren panikk. Hvis du ikke har noen spørsmål mot slutten, er det lov til å si «Nei, men er det greit at jeg tar kontakt hvis jeg skulle komme på noe senere?».