Cruit har vært med i rekrutteringsbransjen siden 1997. Det betyr at vi har vært med på en reise med mange digitale omstillinger. Omstillingen har blitt en kontinuerlig prosess, men de siste årene har digitaliseringen økt kraftig i tempo.
Alle løsningene hos Cruit har naturligvis blitt digitalisert og befestet seg i skyen – det er mange år siden. Men koronasituasjonen har ført til en ytterligere akselerasjon ingen bransje kunne forutse. Hva har den akselererte digitaliseringen å si for rekrutteringsbransjen?
Førstegangsintervju over video
Etter CV er innsendt og mulige initielle tester og avklaringer er fullført, gjennomføres førstegangsintervju. Her blir vi bedre kjent med kandidaten.
Det kan hende at mange opplever det enklere og mer praktisk å gjennomføre førstegangsintervju over video. Selv om mange av disse foregår i person i dag, har koronakrisen for mange nok vært en åpenbaring om at disse fint kan utføres over video i stedet.
Her vil det være veldig stor forskjell fra person til person, men det er ingen tvil om at intervjuer over video er kommet for å bli. Det kan virke åpenbart at det å møtes i person er helt nødvendig for rekruttering. Tross alt er det et naturlig og menneskelig behov for å vurdere en kandidat. Men er dette egentlig nødvendig i 2020? Og når er det egentlig nødvendig?
Koronasituasjonen har vært en digital tankevekker
Teknologien som får oss gjennom koronasituasjonen er på ingen måte ny. Allikevel har koronasituasjonen vært en digital tankevekker .- også for rekrutteringsbransjen. Vi gjennomfører den samme gode kvalitetssikringen av kandidater, men mye er både enklere og raskere.
Ved hjelp av video, kan vi i stor grad forenkle alle ledd av prosessen. Her er det for eksempel også mye enklere å finne passende møtetider, slik at prosessen ikke bare blir enklere utført, men også betraktelig raskere. Utfordringen blir å holde den personlige touchen.
En ny bransje etter korona
Det er liten tvil om at rekrutteringsbransjen, slik som de fleste andre bransjer, vil se annerledes ut etter koronasituasjonen har passert. Den akselererte digitaliseringen har ført til at vi selv har endret våre interne og eksterne prosesser.
Mer effektive, enklere, og raskere løsninger har vært et fokus hos oss i mange år, men som så mange andre har adopsjon og bruk blitt mangedoblet i krisetider. Vi er klare til å komme styrket ut av situasjonen. I en ny bransje etter korona, skal vi fortsatt være markedsledende på å finne og kvalitetssikre kandidater.
I Cruit er vi flinke med folk, og at vi møtes i digitale flater litt oftere enn før skal fortsatt gi en god kandidatopplevelse.