I det siste har rekrutteringsbransjen i Norge vært mål for en bølge av svindelforsøk, spesielt rettet mot rekrutteringsfirmaer som oss i Cruit AS. Svindlerne utgir seg falskt for å være rådgivere fra ulike firmaer, heriblant oss. Dette har skapt forvirring og bekymring blant både jobbsøkere og våre ansatte.
Blant de hardest rammede hos Cruit AS er Maria Molvær Nesseth, Tine Martinsen, Bettina Bækkevold og Frida Sylthe Pedersen. Nesseth, som nå bruker en betydelig del av sin arbeidstid på besvare henvendelser fra bekymrede og forvirrede WhatsApp-brukere, understreker at disse meldingene via WhatsApp ikke er initiert av henne eller noen andre legitime medarbeidere i firmaet.
“Jeg har blitt kontaktet av godt over 150 mennesker som lurer på om det er jeg som har kontaktet dem på WhatsApp”, sier Nesseth. “En av dem hadde til og med kontaktet Politiet.” Svindelforsøkene representerer en alvorlig trussel mot bransjens omdømme og integritet.
Cruit AS tar denne situasjonen svært alvorlig og oppfordrer alle som blir kontaktet av såkalte “rådgivere i Cruit AS” fra utenlandske numre om å være på vakt. Selskapet ber mottakere av slike meldinger om å rapportere samtalene i WhatsApp, og umiddelbart blokkere de mistenkelige brukerne for å forhindre videre svindelforsøk.
Sebastian Næss Langaas, daglig leder i Cruit AS, har uttalt seg kritisk om plattformers rolle i denne typen svindel. “Det er uakseptabelt at en plattform som spiller en så sentral rolle i vårt kommunikasjonsnettverk, ikke bare unnlater å tilby en seriøs kontaktflate for brukerne, men også ser ut til å ignorere strukturerte angrepsforsøk som burde være enkle å filtrere ut,” sier Langaas.
“Det som er viktigst for meg nå, er at ingen lar seg svindle gjennom denne typen aktivitet”, fortsetter Nesseth. “Jeg blir veldig urolig av tanken på at noen kan bli lurt gjennom bruk av mitt navn.” Hun oppfordrer videre til at de som eventuelt måtte ha kommet til skade for å oppgi kontoopplysninger eller annen persondata til denne typen svindlere, kontakter Politi umiddelbart.
Som en del av sitt engasjement for å bekjempe denne typen svindel jobber Cruit AS aktivt med å informere og beskytte sine kunder og ansatte. Firmaet har også oppsøkt dialog med Politi og WhatsApp for å finne løsninger som kan forhindre fremtidige svindelforsøk. “Sikkerheten og tilliten til våre ansatte, kunder og samarbeidspartnere står øverst på vår prioriteringsliste, og vi vil fortsette å arbeide for en tryggere digital kommunikasjonsarena”, avslutter Nesseth.