Kvalitet hos leverandører av rekrutteringstjenester vurderes vidt forskjellig fra anbud til anbud. Dette er en gjennomgang av hva vi møter hos offentlige kunder, og noen tanker om hvordan det fungerer fra en erfaren leverandørs ståsted.
Se gjerne også vår artikkel: Prising av rekrutteringstjenester i offentlige anbud
CV på utførende rådgiver
CVen til utførende rådgiver vil som oftest være ett av de viktigste parametrene i en anskaffelse, og kun unntaksvis velger oppdragsgivere å se bort fra dette som et kvalitetskriterie.
- Ikke bruk malverk for CV som leverandør er påkrevd å bruke. De fleste selskaper har gode CVer, og dersom innholdet i CVen ikke kommer godt frem så får det være leverandørens ansvar. Det kan fort være endel tid som går bort som ikke gir en merverdi. Samtidig kan du miste leverandører på veien.
- Vær tydelig på hva som evalueres og vektes. Hvis dere er opptatt av å få frem visse typer kompetanse(r) hos tilbudte rådgivere, så informer om det. Ofte blir vi gjort oppmerksomme på punkter vi ikke har tenkt at har vært vesentlig å få frem.
- Ikke vær for spisset i hva som vektlegges. Selvsagt er det særlig relevant med erfaring fra din konkrete sektor innen det offentlige, men ofte så er tilsvarende stillingsnivå i andre offentlige aktører vel så relevante. Kanskje kan det også hende at erfaring fra privat sektor kan være vel så relevant for den stillingen som skal ansettes til.
Tjenesteleveransen er mer enn “ansvarlig rådgiver”
For ofte så vektlegges erfaringen til den fremste rådgiveren, og denne personens erfaring. Det er naturlig, men i 2020 er en tjenesteleveranse mer enn kun en enkeltstående rekrutteringsrådgivers erfaring og kompetanse.
- Be tilbyder forklare hvilken støtte som vedkommende har. Kanskje er det researcher, malverk, tilganger, industrikompetanse eller annet som gjør at rådgiveren har mye mer å komme med enn kun sin egen CV.
Be om oppdragsforståelse og arbeidsmetodikk
Det er kanskje ikke veldig stor forskjell i en standard rekrutteringsprosess fra leverandør A eller B, men det kan være stor forskjell på deres evne til å sette seg inn i dine behov.
- Gi rom for å tilby en oppdragsforståelse der tilbyder kan trekke på sin erfaring og forklare hvordan de vil levere.
- Be om presisering av innholdet i leverandørens arbeidsmetodikk, slik at du vet hvilke tjenester som er inkludert i en standardprosess. En god leverandør bør ha tydelige beskrivelser og skrive hva som er inkludert, og hva som er opsjoner.
Referanser
Erfaring med oppdrag som vurderes relevante er alltid et krav i anbud. Her er det ikke mange vurderinger man som oppdragsgiver kan gjøre, men vår opplevelse er at det kan være fornuftig å tenke på følgende:
- Ikke still for strenge krav til hva som vurderes som relevant, men si gjerne hva du vil vektlegge.
Tilgjengelighet er ikke et kvalitetskriterie
Enten så har rekrutteringsrådgiver kapasitet til å utføre oppdraget i tråd med tilbudet, eller så har de det ikke. Det å be om en vurdering av tilgjengelighet, for eksempel i prosent, er ikke nødvendig. Tilbyder forplikter seg til å levere tjenesten i tråd med tilbudets innhold.
- Ikke sett opp “tilgjengelighet” som er kvalitetskriterie, men forutsett (og følg opp) at tilbudt rådgiver og arbeidsmetodikk faktisk er det som gjøres i praksis.
Aktivt søk
Det er stor forskjell på rekrutteringsoppdrag som krever aktivt søk fordi det ikke er kandidater som melder interesse, og oppdrag der det er tilstrekkelig med søkere.
- Dersom du tror det er nødvendig med aktivt søk i stillingene som skal utlyses, noe det ofte er, så kan det være relevant å be om en tydeliggjøring av selskapets eller rekrutteringsrådgivers erfaring med aktivt søk.
- “Nettverk” er sjelden et godt parameter å selektere rekrutteringsrådgiver på. Selv om noen rådgivere har lister med kandidater som vil passe forskjellige stillinger, så er hver eneste rekrutteringsleveranse unik, og du må være sikker på at rådgiveren har funnet riktig kandidat for denne konkrete stillingen.
Kompetanse på offentlig sektor
Helt til slutt er det et kriterie som ikke bør overses – erfaring med ansettelsesprosesser i offentlig sektor. Offentlighetsloven og regelverket for ansettelse i offentlig sektor er et fag i seg selv, og selv om din organisasjon har erfaring med dette så vil ofte rekrutteringsrådgiver utføre oppgaver som krever en forståelse og innsikt i regelverket.
- Sørg for at forståelse og kompetanse på ansettelsesregelverket i offentlig sektor blir vurdert som en del av anbudet.