Kandidatopplevelse er et hot topic i rekrutteringsfaget. Kort sagt handler kandidatopplevelsen om den totale opplevelsen en kandidat har når de søker på en jobb – fra søknaden er sendt, frem til tilbudet eller avslaget kommer. Kandidatopplevelsen har ringvirkninger, og vi som rekrutteringsselskap er svært bevisst på at det er først og fremst oppdragsgivers employer branding, som vil oppleve konsekvensene av kandidatopplevelsen. En god kandidatopplevelse skaper ambassadører for selskapet det rekrutteres til, og øker dessuten sjansen for at kandidaten takker ja til jobbtilbudet, søker igjen på et senere tidspunkt eller henviser andre til å søke seg til din bedrift!
Her er våre 5 beste tips for en god kandidatopplevelse:
1. Hurtige og relevante beskjeder
Ingen ønsker å vente evig på en tilbakemelding. Gi beskjeder så raskt som mulig, selv om det betyr å si at kandidaten ikke er aktuell for stillingen. Hvis du er rask på avtrekkeren, vil du etterlate et positivt inntrykk og øke sjansene for at kandidaten vil søke seg til bedriften igjen i fremtiden.
2. God kommunikasjon
Det er viktig å holde god kommunikasjon gjennom prosessen – fra første kontaktpunkt. Forutsigbarhet og transparens verdsettes av de fleste. Enten du kontakter «varme» eller «kalde» kandidater, bør du kjenne målgruppen din godt og kommunisere målrettet og personlig. Videre er det viktig å holde kandidatene oppdatert med god informasjon om hvor langt prosessen har kommet. Dette gir kandidaten eierskap til prosessen, og kredibilitet til deg og bedriften din.
3. Ærlige tilbakemeldinger
Ærlig tilbakemelding er å anerkjenne tiden og energien som er lagt ned i søknadsprosessen – og på bakgrunn av det – gi kandidaten nyttige tilbakemeldinger å ta med seg videre. Tilbakemeldingene er nyttige når de knyttes opp mot jobbanalysen og er relevante for kandidaten som jobbsøker.
4. Vær personlig
Kandidater vil føle seg verdsatt når de blir møtt på en personlig måte. Dette betyr å kjenne navnet deres, vite hva de søker etter i en jobb, og å tilpasse kommunikasjonen deretter. Dette kan være en utfordring i større organisasjoner, men små gester som å takke dem for tiden deres, kan gjøre en forskjell.
5. Respektfull likebehandling
Dette handler kort fortalt om å gi alle kandidater en rettferdig sjanse uavhengig av deres bakgrunn. I praksis betyr dette å ha klare og objektive retningslinjer for ansettelse. Og husk at en respektfull likebehandling i rekrutteringsprosessen ikke bare er en moralsk forpliktelse, men også en nødvendighet for å skape et inkluderende arbeidsmiljø.
En god kandidatopplevelse er essensiell for å tiltrekke seg og beholde talentfulle ansatte. Som rekrutteringsselskap er vi bevisste på at en god kandidatopplevelse påvirker oppdragsgiverens employer branding, og at en positiv rekrutteringsprosess kan bidra til å skape langsiktige relasjoner med en dyktig kandidatpool!