Kjært barn har mange navn. En av de viktigste aktivitetene våre oppdragsgivere benytter oss til er å finne kandidater som ellers ikke ville søkt på stillingen. Uavhengig av om du har brukt store summer på annonsering og du har laget en spennende utlysningstekst. De fleste av våre oppdragsgivere opplever etterhvert at tradisjonell utlysning og seleksjon ikke er tilstrekkelig.
I alle våre rekrutteringsprosesser er kandidattilfang et viktig moment. Det blir ikke en vellykket rekrutteringsprosess uten gode kandidater, uansett hvor god seleksjon man gjennomfører.
Vi anbefaler å vurdere om det er noen andre kanaler for å finne kandidater enn bare gjennom annonsering. Ofte er det andre ansatte i tilknytning til rollen som skal ansettes, eller andre i tilsvarende roller, som har et nettverk det kan være aktuelt å se på. Mange dyktige fagpersoner er med i fagnettverk, eller har kjennskap til personer fra utdannelse eller konferanser som har det kan være aktuelt å tipse om muligheten.
Når dette ikke er nok så må man vurdere å gjennomføre et “aktivt søk”. Dette innebærer at du går ut i databaser, eller finner kandidater gjennom andre kilder som du skal oppfordre til å søke. Dette vil være tidkrevende, og krever god metodikk. Det er ikke bare å finne kandidater som kan være aktuelle, du bør også ha et godt budskap for å forklare hvorfor dette er en spennende stilling for akkurat den personen. For å gjøre jobben effektivt bør du også ha dedikerte verktøy og tilganger som kan pinpointe akkurat de relevante kandidatene, samt gjøre jobben mer effektiv.
Behovet for aktivt søk er grunnen til at mange engasjerer et eksternt rekrutteringsselskap som Cruit. Våre rådgivere jobber kontinuerlig med en rekke stillinger som krever aktivt søk. Vi har bygget et nettverk over tid samt at vi har tilgang til en rekke relevante databaser. Vi har bygget en metodikk for søk etter kandidater som inkluderer god kompetanse på å omsette en spennende stilling til et godt og spisset budskap. For eksempel innen rekruttering av IT-personell er dette ofte helt nødvendig.
Vårt tips er derfor: Ikke begrens deg til de som tilfeldigvis eller aktivt finner din søknad. Søk etter passive kandidater, og finn en beste mulige kandidaten.