Bygg fremtidens nødnett med DSB
I DSB har vi et viktig samfunnsoppdrag, vi skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet. Vi skal være pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker, kriser og andre uønskede hendelser. I tillegg skal vi bidra til at de med ansvar for god beredskap og effektiv ulykkes- og krisehåndtering samarbeider godt.
En del av dette samarbeidet handler om god kommunikasjon når små og store hendelser skal håndteres. DSB arbeider nå med å få på plass et nytt nødnett, et sentralt verktøy for kommunikasjon mellom nød- og beredskapsaktørene.
Nytt nødnett
Nødnett er helt avgjørende for at brann- og redningsvesen, politi, helsepersonell og alle de øvrige beredskapsaktørene kan kommunisere effektivt og sikkert. Løsningen sikrer at samfunnets hjelpere kan kommunisere på tvers av både organisasjoner og geografiske grenser. Dette gir beredskapsaktørene muligheten til raskt å finne hverandre, etablere en felles situasjonsforståelse og koordinere innsatsen der den trengs mest.
Det eksisterende nødnettet, basert på TETRA-standarden, er robust og fungerer bra i dag. Overgangen til det nye nødnettet, som vil baseres på kommersielle mobilnett, er et viktig skritt videre for norsk beredskap. Med bruk av ny teknologi vil vi på en enda bedre måte kunne ivareta og videreutvikle tjenestene som brukerne er avhengige av i sin hverdag. Det nye nødnettet vil gjøre det mulig å sende video og data i grupper på en rask og sikker måte; en tjeneste som ikke støttes i dagens Nødnett, og som kan åpne helt nye muligheter for hvordan nød- og beredskapsaktørene hjelper folk i hverdagen og i krisesituasjoner.
Vi er godt på vei med planleggingen av et nytt nødnett, og vi søker nå flere kloke hoder som vil være med på en viktig utvikling av norsk beredskap.
Totalt er det ca. 150 000 brukere av Nødnett. Blålysetatene politi, helsetjeneste og brann- og redningsvesen utgjør den største gruppen av brukerne. Andre brukergrupper er frivillige redningsorganisasjoner, tollvesen, kraftselskaper, og en rekke andre mindre aktører med beredskapsansvar.
Til sammen er det rundt 1000 ulike brukerorganisasjoner som benytter Nødnett.
Det valgte konseptet for nytt nødnett innebærer at dekning og kjernenett skal leveres av kommersielle mobiloperatører, mens staten skal anskaffe og forvalte oppdragskritiske tjenester som gruppekommunikasjon. I tillegg til tale skal det også være mulig å dele data og video i grupper. Den valgte modellen utnytter mobilmarkedets innovasjonskraft, og gir rom for videreutvikling av løsninger og tjenester i tråd med brukernes behov. Samtidig vil staten benytte ulike virkemidler, som eierskap, sikkerhetsloven, regulering, tilsyn og avtaler for å oppnå tilstrekkelig grad av nasjonal kontroll og forsvarlig sikkerhet.
Brukerorganisasjonene har ansvaret for sine løsninger for kontrollrom og mobile enheter som mobiltelefoner/terminaler, nettbrett, mv. og tilhørende apper. Overgangen til nytt nødnett krever at TETRA-terminaler byttes ut med mobiltelefoner og annet utstyr tilpasset ulike kommunikasjonsbehov. Dette er en omfattende jobb, da alle kjøretøyer, båter og helikoptre som i dag bruker Nødnett må ha nytt kommunikasjonsutstyr.
Hvor er vi løypa?
Milepæler i nærmeste fremtid:
-
DSB er nå i forprosjekt og skal levere et sentralt styringsdokument (SSD) i løpet av 2024 til Justis- og beredskapsdepartementet.
-
DSBs anbefaling om hvordan et nytt nødnett kan gjennomføres skal til ekstern kvalitetssikring.
-
Stortinget beslutter oppstart og finansiering av gjennomføringsprosjekt.
-
Det er et mål at overføring av brukere fra dagens Nødnett til nytt nødnett starter i 2028 og er ferdig i god tid før 2031.
Hvordan er det å jobbe i DSB?
Som ansatt i DSB blir du en del av et kompetent fagmiljø som daglig jobber med å gjøre Norge tryggere. Totalt har vi rundt 700 ansatte. Av disse er ca 300 ved hovedkontoret i Tønsberg. I underkant av 100 ansatte i avdeling for Nød- og beredskapskommunikasjon (NBK) jobber ved våre kontorer i Oslo og Moss. Utover dette har vi enheter i hele landet som jobber med elsikkerhet, brannforebygging og sivilforsvar.
I DSB finner du ingeniører, samfunnsvitere, jurister, økonomer og flere andre yrkesgrupper som jobber side om side for å løse vårt samfunnsoppdrag. I en tid hvor risiko og sårbarhet stadig er i bevegelse, er vi en organisasjon i kontinuerlig utvikling. Ni av ti ansatte i DSB sier de er stolte av jobben sin, og det er lett å skjønne hvorfor.
Harald Loktu, Seksjonssjef Teknisk forvaltning og utvikling i NBK, sier det slik:
“I DSB jobber vi for et trygt Norge, i en tid med store geopolitiske endringer. Du blir en del av noe unikt, med muligheten til å bygge fremtidens nødnett. Det er en utfordring ingen har løst før oss, og det er en helt spesiell motivasjon å vite at jobben din bidrar til å beskytte Norges innbyggere og verdier.”
Hvorfor jobbe hos oss i avdeling for Nød- og beredskapskommunikasjon?
- Meningsfylt arbeid og samfunnsoppdrag: Vi leverer et av de viktigste verktøyene for at nød- og beredskapsaktørene skal kunne jobbe effektivt og trygt
- Sterkt fagmiljø: Her vil du bli en del av statens kompetansesenter for nød- og beredskapskommunikasjon. Vi kan tilby et unikt fagmiljø med interessante utfordringer
- Internasjonalt samarbeid: Vi samarbeider tett med andre europeiske land, og er i front når det gjelder nød- og beredskapskommunikasjon
- Utviklingsmuligheter: Du vil jobbe i et fagmiljø i kontinuerlig utvikling med varierte oppgaver og store muligheter for faglig vekst
- Arbeidsmiljø: Moderne lokaler i Nydalen og tett samarbeid mellom dyktige og engasjerte kollegaer med stor gjennomføringskraft. Vår siste medarbeiderundersøkelse viste at ansatte trives godt med sine kolleger
- Fleksibel arbeidshverdag: Fleksitid med kjernetid fra 9-15, sommertid fra 15. mai – 14. september og trening i arbeidstiden
- Du får: Gunstige pensjons-, forsikrings- og lånevilkår gjennom medlemskap i Statens pensjonskasse
Slik gjør du deg til en attraktiv søker hos oss
- CV: Alltid viktig! Sørg for at du får frem din erfaring og kompetanse på en tydelig måte.
- Søknadsbrev: Vi er ikke så opptatt av lange søknadsbrev, men vil gjerne høre litt om hvorfor du ønsker å jobbe hos oss.
- Sikkerhetsklarering: De aller fleste stillingene som DSB nå har utlyst, krever sikkerhetsklarering. Det er Sivil klareringsmyndighet som gjennomfører sikkerhetsklareringen, her kan du lese mer om prosessen: https://sivilklareringsmyndighet.no/for-deg-som-skal-klareres/klarering/#sikkerhetsklarering
Slik er rekrutteringsprosessen i DSB
Vår viktigste investering er de menneskene vi rekrutterer. Derfor stiller vi høye krav til kvaliteten i rekrutteringsprosessen, og vi legger stor vekt på at den er godt dokumentert og etterprøvbar. Sammen med vårt rekrutteringsteam i Cruit AS forsøker vi å legge opp til en effektiv rekrutteringsprosess hvor du som kandidat blir jevnlig holdt orientert om din status i prosessen!
- Søk på stillingen gjennom Karriereportalen, eller via en av stillingsannonsene under.
- Vent på tilbakemelding: Om du er aktuell for intervju, vil du høre fra oss så snart vi har gjort en utvelgelse. Dersom du ikke er aktuell for intervju, vil du motta en e-post fra oss, etter søknadsfristen.
- Førstegangsintervju: Første intervju vil i all hovedsak handle om kvalifikasjonskravene og din motivasjon for å søke på stillingen.
- Andregangsintervju: Om du er aktuell for andregangsintervju, vil du høre fra oss innen kort tid. I andregangsintervjuet vil vi fokusere mer på personlige egenskaper. Vi bruker også å legge opp til caseoppgave og tester i våre prosesser.
- Referanser og innstilling: Dersom du er aktuell for innstilling, vil vi ta kontakt med dine oppgitte referanser. Det vil også medgå litt tid til innstillingsskriving og godkjenning av denne i et ansettelsesråd. Når papirarbeidet er i orden, vil du høre fra oss – uavhengig av utfall.
- Tilbud og søknad om sikkerhetsklarering: Tilbud sendes, og vi vil hjelpe deg med å søke om sikkerhetsklarering. Når sikkerhetsklareringen er på plass, avtales oppstartsdato og arbeidsavtale sendes.
Vi ønsker oss økt mangfold i organisasjonen. Vi håper derfor at også kvalifiserte personer med hull i CV-en eller nedsatt funksjonsevne vil søke hos oss.
Siste stillinger
Vi vil i tiden fremover dele en rekke spennende roller i prosjektet nytt nødnett. Følg med!
Søk i utlysninger
Feil.
Vennligst velg minst ett alternativ.
Søk i utlysninger
Status for utlysningen
Type utlysning
Heltid/Deltid
Fylke
Bransje
Sortér etter
Ingenting å vise
Åpen søknad som Rekrutteringsrådgiver til Cruit AS
Cruit AS | Rådgiver
Fast Oslo Sentrum 01.01.2025 Søknader behandles fortløpende
Sted:
Oslo Sentrum Frist:
01.01.2025 Søknader behandles fortløpende Type:
Fast Åpen søknad
Selskap | Stilling
Fast Norge 01.01.2025
Sted:
Norge Frist:
01.01.2025 Type:
Fast Vil du være med på å sikre stabilitet, kvalitet og utvikling i Norges Nødnett?
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) (NBK) | Change Manager
Fast Oslo 21.02.2025
Sted:
Oslo Frist:
21.02.2025 Type:
Fast Er du en engasjert og faglig dyktig advokat/jurist innen arbeidsrett og vil jobbe in-house hos NHO?
Næringslivets Hovedorganisasjon | NHO søker Arbeidsrettsadvokat/jurist
Fast Næringslivets Hus - Majorstuen 23.02.2025
Sted:
Næringslivets Hus - Majorstuen Frist:
23.02.2025 Type:
Fast En foroverlent, aktiv og ambisiøs leder innen salg og markedsføring
Nordic Recycling Systems | CCO - Chief Commercial Officer
Fast Nordic Recycling Systems 24.02.2025
Sted:
Nordic Recycling Systems Frist:
24.02.2025 Type:
Fast Prosjektleder/Rådgiver - Fremtidens Halden: Innovasjon og teknologi 2030
Halden kommune | Prosjektleder/Rådgiver
Fast Halden kommune 25.02.2025
Sted:
Halden kommune Frist:
25.02.2025 Type:
Fast Ønsker du å bidra til å forsterke satsingen på håndverksfagene og sikre gode og forutsigbare rammevilkår for håndverksbransjen? Bli en nøkkelspiller for fremtidens håndverksfag – Led NHO Byggenæringen Håndverk!
NHO Byggenæringen | Leder for NHO Byggenæringen Håndverk
Fast Næringslivets Hus - Majorstuen 27.02.2025
Sted:
Næringslivets Hus - Majorstuen Frist:
27.02.2025 Type:
Fast Vil du være med på å styrke sikkerhetsarbeidet på Campus FFI og bidra til å ivareta nasjonal sikkerhet?
Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) | Sikkerhetsrådgiver Campus
Fast Kjeller 02.03.2025
Sted:
Kjeller Frist:
02.03.2025 Type:
Fast Er du en eiendomsforvalter som ønsker å bidra til å styrke Norges beredskap?
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) | Eiendomsforvalter
Fast Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) 02.03.2025
Sted:
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Frist:
02.03.2025 Type:
Fast Er du DSBs nye økonomisjef?
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) | Økonomisjef
Fast Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) 04.03.2025
Sted:
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Frist:
04.03.2025 Type:
Fast Vil du sørge for at bruk av eksplosiver og transport av farlig gods i Norge skjer på en sikker måte?
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) | Seksjonssjef eksplosiver og farlig gods
Fast Tønsberg 10.03.2025
Sted:
Tønsberg Frist:
10.03.2025 Type:
Fast Har du lyst til å lede arbeidet med radioaktiv forurensning og beskyttelse av helse og miljø?
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) | Avdelingsdirektør - avdeling strålevern og miljø
Fast Østerås 12.03.2025
Sted:
Østerås Frist:
12.03.2025 Type:
Fast Systemutvikler/programmerere
NorgesGruppen Data | Backend-utvikler
Fast NorgesGruppen Søknader vurderes fortløpende
Sted:
NorgesGruppen Frist:
Søknader vurderes fortløpende Type:
Fast Har du lyst til å utvikle fremtidens CRM for Trumf sine 3 millioner medlemmer?
NorgesGruppen Data | SAP utvikler
Fast NorgesGruppen Søknader vurderes fortløpende
Sted:
NorgesGruppen Frist:
Søknader vurderes fortløpende Type:
Fast Bli en nøkkelspiller i Front Ocean Management sitt IT-team – Administrer global IT-infrastruktur og skytjenester for ledende maritime selskaper!
Front Ocean Management | IT Manager
Fast Aker Brygge - Oslo Søkere behandles fortløpende
Sted:
Aker Brygge - Oslo Frist:
Søkere behandles fortløpende Type:
Fast Kantega søker Data Engineer
Kantega | Seniorkonsulent Data Engineering
Fast Kantega Søknader vurderes fortløpende
Sted:
Kantega Frist:
Søknader vurderes fortløpende Type:
Fast Kantega søker konsulent innen Data Science og maskinlæring
Kantega | Konsulent innen Data Science og maskinlæring
Fast Kantega Søknader vurderes fortløpende
Sted:
Kantega Frist:
Søknader vurderes fortløpende Type:
Fast ServiceNow-konsulter sökes till agineos satsning i Sverige
agineo Sweden | ServiceNow konsult
Fast agineo Sweden AB Vi behandler søknader fortløpende.
Sted:
agineo Sweden AB Frist:
Vi behandler søknader fortløpende. Type:
Fast Global leading insurance specialist seeking Operations Manager Europe, Oslo-office
Liberty Specialty Markets | Operations manager
Fast Liberty Specialty Markets Contact us for more information regarding the application process.
Sted:
Liberty Specialty Markets Frist:
Contact us for more information regarding the application process. Type:
Fast To start and organise this new Construction/Energy Department in the Oslo office, we seek Senior Underwriter Construction and Energy
Liberty Mutual Insurance Group | Senior Underwriter Construction and Energy
Fast Liberty Specialty Markets Contact us for more information regarding the application process.
Sted:
Liberty Specialty Markets Frist:
Contact us for more information regarding the application process. Type:
Fast Vil du være med på å ta vår digitale virksomhet til nye høyder? Metier Digital søker nye kolleger!
Metier | Prosjektleder, Programleder, Rådgiver, Virksomhets arkitekt, Produktleder, Endringsleder
Fast Oslo Søknader behandles fortløpende
Sted:
Oslo Frist:
Søknader behandles fortløpende Type:
Fast
Ta kontakt med våre rådgivere
Arve Nøstdahl
Seniorrådgiver og leder for IT-rekruttering
+47 901 71 625
[email protected]
Bettina Bækkevold
Seniorrådgiver
+47 900 93 591
[email protected]
Henning Orre
Seniorrådgiver
+47 922 67 678
[email protected]
Maria Molvær Nesseth
Seniorrådgiver
+47 901 70 114
[email protected]
Stig Aulid
Seniorrådgiver
+47 915 16 107
[email protected]