Dette er en artikkel skrevet av en rekrutterer for de arbeidstakerne i IT-bransjen som har for mange jobbmuligheter. Livet er ikke så altfor tøft for folk flest her i Norge. Hvis man i tillegg er en dyktig person med riktig erfaringsbakgrunn i IT-bransjen, blir man fort bortskjemt med tilbud om muligheter. Men kan dette by på problemer også? Antall telefoner og InMails man får med forespørsler om “en uforpliktende prat” kan bli ganske overveldende og frustrerende i lengden, men det kan være en styggere nisse på lasset her også, nemlig det som kalles informasjonsblindhet.
Do not keep it simple
Informasjonsblindhet er det som oppstår når man får for mye informasjon og ikke klarer å sortere på riktig måte. Dette er veldig typisk når man skal ta komplekse valg, som å bytte jobb eller kjøpe leilighet. Det er så mange variabler å vurdere, og så vanskelig å sammenligne disse opp mot et endelig resultat. Den ene jobben tilbyr 20 minutter kortere reisevei, men de andre har bedre pensjonsavtale. Den ene tilbyr høyere lønn, men den andre har 10 dager ekstra ferie. Arbeidsoppgavene hos det ene selskapet virker mer spennende, men jeg kjenner en som jobber det andre stedet, og han sier det er en veldig bra arbeidsplass. På en annen side, har han ikke jobbet mange andre steder, og får 15 tusen for å rekruttere meg inn. Det kan bli ekstremt komplekst og mange velger å ta valget på bakgrunn av det som kanskje er minst viktig. F.eks. lønn ved ny jobb eller kvadratmeterpris for ny leilighet.
Så hva gjør man hvis man vil sikre seg riktig valg?
Jeg vil anbefale god tid og Excel. Da mener jeg ikke at du trenger å bruke to uker på å gå rundt og “føle på” ting, men at du setter deg ned konsentrert i en del timer, gjerne fordelt på flere runder ut over noen dager for å vurdere valget du vil ta. Excel er også et godt verktøy for å sette opp fordeler og ulemper med begge stillingene, og vektlegge hva du egentlig mener er viktig. Du kan til og med lage en skåre for elementene som vil gi deg et tallbasert beslutningsgrunnlag. Dette er en teknikk vi ofte bruker til å vurdere jobbsøkere også, og den funker like bra begge veier. Og som vi sier til våre kunder, når alt kommer til alt, er det bare å bruke magefølelsen så mye du vil på slutten. Men da har du i hvert fall samlet sammen fakta.