Bygg fremtidens nødnett med DSB
I DSB har vi et viktig samfunnsoppdrag, vi skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet. Vi skal være pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker, kriser og andre uønskede hendelser. I tillegg skal vi bidra til at de med ansvar for god beredskap og effektiv ulykkes- og krisehåndtering samarbeider godt.
En del av dette samarbeidet handler om god kommunikasjon når små og store hendelser skal håndteres. DSB arbeider nå med å få på plass et nytt nødnett, et sentralt verktøy for kommunikasjon mellom nød- og beredskapsaktørene.
Nytt nødnett
Nødnett er helt avgjørende for at brann- og redningsvesen, politi, helsepersonell og alle de øvrige beredskapsaktørene kan kommunisere effektivt og sikkert. Løsningen sikrer at samfunnets hjelpere kan kommunisere på tvers av både organisasjoner og geografiske grenser. Dette gir beredskapsaktørene muligheten til raskt å finne hverandre, etablere en felles situasjonsforståelse og koordinere innsatsen der den trengs mest.
Det eksisterende nødnettet, basert på TETRA-standarden, er robust og fungerer bra i dag. Overgangen til det nye nødnettet, som vil baseres på kommersielle mobilnett, er et viktig skritt videre for norsk beredskap. Med bruk av ny teknologi vil vi på en enda bedre måte kunne ivareta og videreutvikle tjenestene som brukerne er avhengige av i sin hverdag. Det nye nødnettet vil gjøre det mulig å sende video og data i grupper på en rask og sikker måte; en tjeneste som ikke støttes i dagens Nødnett, og som kan åpne helt nye muligheter for hvordan nød- og beredskapsaktørene hjelper folk i hverdagen og i krisesituasjoner.
Vi er godt på vei med planleggingen av et nytt nødnett, og vi søker nå flere kloke hoder som vil være med på en viktig utvikling av norsk beredskap.
Totalt er det ca. 150 000 brukere av Nødnett. Blålysetatene politi, helsetjeneste og brann- og redningsvesen utgjør den største gruppen av brukerne. Andre brukergrupper er frivillige redningsorganisasjoner, tollvesen, kraftselskaper, og en rekke andre mindre aktører med beredskapsansvar.
Til sammen er det rundt 1000 ulike brukerorganisasjoner som benytter Nødnett.
Det valgte konseptet for nytt nødnett innebærer at dekning og kjernenett skal leveres av kommersielle mobiloperatører, mens staten skal anskaffe og forvalte oppdragskritiske tjenester som gruppekommunikasjon. I tillegg til tale skal det også være mulig å dele data og video i grupper. Den valgte modellen utnytter mobilmarkedets innovasjonskraft, og gir rom for videreutvikling av løsninger og tjenester i tråd med brukernes behov. Samtidig vil staten benytte ulike virkemidler, som eierskap, sikkerhetsloven, regulering, tilsyn og avtaler for å oppnå tilstrekkelig grad av nasjonal kontroll og forsvarlig sikkerhet.
Brukerorganisasjonene har ansvaret for sine løsninger for kontrollrom og mobile enheter som mobiltelefoner/terminaler, nettbrett, mv. og tilhørende apper. Overgangen til nytt nødnett krever at TETRA-terminaler byttes ut med mobiltelefoner og annet utstyr tilpasset ulike kommunikasjonsbehov. Dette er en omfattende jobb, da alle kjøretøyer, båter og helikoptre som i dag bruker Nødnett må ha nytt kommunikasjonsutstyr.
Hvor er vi løypa?
Milepæler i nærmeste fremtid:
-
DSB er nå i forprosjekt og skal levere et sentralt styringsdokument (SSD) i løpet av 2024 til Justis- og beredskapsdepartementet.
-
DSBs anbefaling om hvordan et nytt nødnett kan gjennomføres skal til ekstern kvalitetssikring.
-
Stortinget beslutter oppstart og finansiering av gjennomføringsprosjekt.
-
Det er et mål at overføring av brukere fra dagens Nødnett til nytt nødnett starter i 2028 og er ferdig i god tid før 2031.
Hvordan er det å jobbe i DSB?
Som ansatt i DSB blir du en del av et kompetent fagmiljø som daglig jobber med å gjøre Norge tryggere. Totalt har vi rundt 700 ansatte. Av disse er ca 300 ved hovedkontoret i Tønsberg. I underkant av 100 ansatte i avdeling for Nød- og beredskapskommunikasjon (NBK) jobber ved våre kontorer i Oslo og Moss. Utover dette har vi enheter i hele landet som jobber med elsikkerhet, brannforebygging og sivilforsvar.
I DSB finner du ingeniører, samfunnsvitere, jurister, økonomer og flere andre yrkesgrupper som jobber side om side for å løse vårt samfunnsoppdrag. I en tid hvor risiko og sårbarhet stadig er i bevegelse, er vi en organisasjon i kontinuerlig utvikling. Ni av ti ansatte i DSB sier de er stolte av jobben sin, og det er lett å skjønne hvorfor.
Harald Loktu, Seksjonssjef Teknisk forvaltning og utvikling i NBK, sier det slik:
“I DSB jobber vi for et trygt Norge, i en tid med store geopolitiske endringer. Du blir en del av noe unikt, med muligheten til å bygge fremtidens nødnett. Det er en utfordring ingen har løst før oss, og det er en helt spesiell motivasjon å vite at jobben din bidrar til å beskytte Norges innbyggere og verdier.”
Hvorfor jobbe hos oss i avdeling for Nød- og beredskapskommunikasjon?
- Meningsfylt arbeid og samfunnsoppdrag: Vi leverer et av de viktigste verktøyene for at nød- og beredskapsaktørene skal kunne jobbe effektivt og trygt
- Sterkt fagmiljø: Her vil du bli en del av statens kompetansesenter for nød- og beredskapskommunikasjon. Vi kan tilby et unikt fagmiljø med interessante utfordringer
- Internasjonalt samarbeid: Vi samarbeider tett med andre europeiske land, og er i front når det gjelder nød- og beredskapskommunikasjon
- Utviklingsmuligheter: Du vil jobbe i et fagmiljø i kontinuerlig utvikling med varierte oppgaver og store muligheter for faglig vekst
- Arbeidsmiljø: Moderne lokaler i Nydalen og tett samarbeid mellom dyktige og engasjerte kollegaer med stor gjennomføringskraft. Vår siste medarbeiderundersøkelse viste at ansatte trives godt med sine kolleger
- Fleksibel arbeidshverdag: Fleksitid med kjernetid fra 9-15, sommertid fra 15. mai – 14. september og trening i arbeidstiden
- Du får: Gunstige pensjons-, forsikrings- og lånevilkår gjennom medlemskap i Statens pensjonskasse
Slik gjør du deg til en attraktiv søker hos oss
- CV: Alltid viktig! Sørg for at du får frem din erfaring og kompetanse på en tydelig måte.
- Søknadsbrev: Vi er ikke så opptatt av lange søknadsbrev, men vil gjerne høre litt om hvorfor du ønsker å jobbe hos oss.
- Sikkerhetsklarering: De aller fleste stillingene som DSB nå har utlyst, krever sikkerhetsklarering. Det er Sivil klareringsmyndighet som gjennomfører sikkerhetsklareringen, her kan du lese mer om prosessen: https://sivilklareringsmyndighet.no/for-deg-som-skal-klareres/klarering/#sikkerhetsklarering
Slik er rekrutteringsprosessen i DSB
Vår viktigste investering er de menneskene vi rekrutterer. Derfor stiller vi høye krav til kvaliteten i rekrutteringsprosessen, og vi legger stor vekt på at den er godt dokumentert og etterprøvbar. Sammen med vårt rekrutteringsteam i Cruit AS forsøker vi å legge opp til en effektiv rekrutteringsprosess hvor du som kandidat blir jevnlig holdt orientert om din status i prosessen!
- Søk på stillingen gjennom Karriereportalen, eller via en av stillingsannonsene under.
- Vent på tilbakemelding: Om du er aktuell for intervju, vil du høre fra oss så snart vi har gjort en utvelgelse. Dersom du ikke er aktuell for intervju, vil du motta en e-post fra oss, etter søknadsfristen.
- Førstegangsintervju: Første intervju vil i all hovedsak handle om kvalifikasjonskravene og din motivasjon for å søke på stillingen.
- Andregangsintervju: Om du er aktuell for andregangsintervju, vil du høre fra oss innen kort tid. I andregangsintervjuet vil vi fokusere mer på personlige egenskaper. Vi bruker også å legge opp til caseoppgave og tester i våre prosesser.
- Referanser og innstilling: Dersom du er aktuell for innstilling, vil vi ta kontakt med dine oppgitte referanser. Det vil også medgå litt tid til innstillingsskriving og godkjenning av denne i et ansettelsesråd. Når papirarbeidet er i orden, vil du høre fra oss – uavhengig av utfall.
- Tilbud og søknad om sikkerhetsklarering: Tilbud sendes, og vi vil hjelpe deg med å søke om sikkerhetsklarering. Når sikkerhetsklareringen er på plass, avtales oppstartsdato og arbeidsavtale sendes.
Vi ønsker oss økt mangfold i organisasjonen. Vi håper derfor at også kvalifiserte personer med hull i CV-en eller nedsatt funksjonsevne vil søke hos oss.
Siste stillinger
Vi vil i tiden fremover dele en rekke spennende roller i prosjektet nytt nødnett. Følg med!
Søk i utlysninger
Feil.
Vennligst velg minst ett alternativ.
Søk i utlysninger
Status for utlysningen
Type utlysning
Heltid/Deltid
Fylke
Bransje
Sortér etter
Ingenting å vise
Vil du være med på å ta vår digitale virksomhet til nye høyder? Metier Digital søker nye kolleger!
Metier | Prosjektleder, Programleder, Rådgiver, Virksomhets arkitekt, Produktleder, Endringsleder
Fast Oslo Søknader behandles fortløpende
Sted:
Oslo Frist:
Søknader behandles fortløpende Type:
Fast Bruk kode for å forebygge ensomhet
Kompany AS | Seniorutvikler
Fast Alnabru Kandidater vurderes fortløpende
Sted:
Alnabru Frist:
Kandidater vurderes fortløpende Type:
Fast Vil du jobbe med en bred og moderne stack i et selskap i vekst? Procano søker senior infrastruktur-tekniker!
Procano | Senior Infrastruktur-tekniker
Fast Procano Kandidater vurderes fortløpende.
Sted:
Procano Frist:
Kandidater vurderes fortløpende. Type:
Fast Project Manager og Service Manager
Frequentis Norway AS | Vil du hjelpe Frequentis med å styrke nødetatenes kapasitet til å redde liv?
Fast Frequentis AS Vi behandler søknader fortløpende.
Sted:
Frequentis AS Frist:
Vi behandler søknader fortløpende. Type:
Fast Skap verdi gjennom data hos et ledende konsulenthus
PwC | Senior Data Engineer
Fast Barcode, Oslo 31.12.2024 Kandidater vil vurderes fortløpende
Sted:
Barcode, Oslo Frist:
31.12.2024 Kandidater vil vurderes fortløpende Type:
Fast Åpen søknad som Rekrutteringsrådgiver til Cruit AS
Cruit AS | Rådgiver
Fast Oslo Sentrum 01.01.2025 Søknader behandles fortløpende
Sted:
Oslo Sentrum Frist:
01.01.2025 Søknader behandles fortløpende Type:
Fast Åpen søknad
Selskap | Stilling
Fast Norge 01.01.2025
Sted:
Norge Frist:
01.01.2025 Type:
Fast Blir du vår nye sikkerhetsleder for Nødnett og andre nød- og beredskapstjenester?
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) (NBK) | Sikkerhetsleder
Fast DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) 06.01.2025
Sted:
DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) Frist:
06.01.2025 Type:
Fast Vil du gjøre en forskjell for sårbare familier? Grorud Barnevernstjeneste søker to familieveiledere!
Grorud Barnevernstjeneste - Oslo Kommune | Familieveileder
Fast Grorud Barnevernstjeneste 07.01.2025
Sted:
Grorud Barnevernstjeneste Frist:
07.01.2025 Type:
Fast Bli en nøkkelspiller i Front Ocean Management sitt IT-team – Administrer global IT-infrastruktur og skytjenester for ledende maritime selskaper!
Front Ocean Management | IT Manager
Fast Aker Brygge - Oslo 10.01.2025
Sted:
Aker Brygge - Oslo Frist:
10.01.2025 Type:
Fast Sikt etter suksess! Bli vår prosessleder for IT-anskaffelser i Sikt!
Sikt - Kunnskapsbransjens Tjenesteleverandør | Prosessleder for IT-Anskaffelser
Fast Trondheim,Oslo,Bergen 12.01.2025
Sted:
Trondheim,Oslo,Bergen Frist:
12.01.2025 Type:
Fast SAP og revisjon i demokratiets viktigste kontrollorgan
Riksrevisjonen | SAP og revisjon i demokratiets viktigste kontrollorgan
Fast Storgata, Oslo 12.01.2025
Sted:
Storgata, Oslo Frist:
12.01.2025 Type:
Fast Bli med på å forme sikkerhetslandskapet i Riksrevisjonen
Riksrevisjonen | Teknisk Sikkerhetsspesialist
Fast Oslo 12.01.2025
Sted:
Oslo Frist:
12.01.2025 Type:
Fast Bygg IT-infrastruktur som sikrer samfunnets tillit til staten
Riksrevisjonen | Seniorrådgiver infrastruktur
Fast Storgata, Oslo 12.01.2025
Sted:
Storgata, Oslo Frist:
12.01.2025 Type:
Fast Spesialist sikkerhet og brannmur – sikre kritisk infrastruktur hos Riksrevisjonen
Riksrevisjonen | Spesialist sikkerhet og brannmur – sikre kritisk infrastruktur hos Riksrevisjonen
Fast Storgata, Oslo 12.01.2025
Sted:
Storgata, Oslo Frist:
12.01.2025 Type:
Fast Vil du være med på å fornye og forbedre vårt veiledningstilbud på offentlige anskaffelser?
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) | Prosjektleder – offentlige anskaffelser
Fast Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) 13.01.2025
Sted:
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) Frist:
13.01.2025 Type:
Fast Vil du lede utviklingen av FFIs krisehåndtering og beredskap?
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) (sikkerhetsenheten) | Fagansvarlig krisehåndtering og beredskap
Fast Kjeller 16.01.2025
Sted:
Kjeller Frist:
16.01.2025 Type:
Fast Vil du være med å forme fremtiden for eiendomsbransjen i Norge?
NHO Byggenæringen | Direktør for NHO Byggenæringen Eiendom
Fast Næringslivets Hus - Majorstuen 19.01.2025
Sted:
Næringslivets Hus - Majorstuen Frist:
19.01.2025 Type:
Fast Vil du bidra til å forme fremtidens digitale tjenester i staten? DFØ søker IT-arkitekt!
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) | IT-arkitekt
Fast Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) 19.01.2025
Sted:
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) Frist:
19.01.2025 Type:
Fast Vil du skape struktur, forbedre og sørge for helhet i Norges største datasatsing?
Statens vegvesen | Datavert
Fast Statens vegvesen 19.01.2025
Sted:
Statens vegvesen Frist:
19.01.2025 Type:
Fast Er du vår nye lønnscontroller?
Patentstyret | Lønnscontroller
Fast Patentstyret 20.01.2025
Sted:
Patentstyret Frist:
20.01.2025 Type:
Fast Økonomisjef
Forsvarsmateriell | Økonomisjef
Fast Forsvarsmateriell 20.01.2025
Sted:
Forsvarsmateriell Frist:
20.01.2025 Type:
Fast Vil du tilrettelegge for fremtidens teknologi for brann- og redningsvesen og 110-sentralene?
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) | Rådgiver tele- og datakommunikasjon
Fast Tønsberg 21.01.2025 Søknad via dsb sin hjemmeside
Sted:
Tønsberg Frist:
21.01.2025 Søknad via dsb sin hjemmeside Type:
Fast Vil du være med på å sikre FFIs industrisamarbeid og anskaffelser, og bidra til å ivareta nasjonal sikkerhet?
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) (sikkerhetsenheten) | Seniorrådgiver sikkerhet - fagansvar for sikkerhet i anskaffelser og eksternt samarbeid
Fast Kjeller 23.01.2025
Sted:
Kjeller Frist:
23.01.2025 Type:
Fast Ønsker du å bidra til økt kunnskap om helse, miljø og sikkerhet og et trygt og godt arbeidsmiljø i norske reiselivsbedrifter?
NHO Reiseliv | HMS-rådgiver
Fast Næringslivets Hus - Majorstuen 26.01.2025
Sted:
Næringslivets Hus - Majorstuen Frist:
26.01.2025 Type:
Fast Vil du være med å bygge opp et høykompetent sikkerhetsmiljø ved FFI?
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) (sikkerhetsenheten) | Senior rådgiver IT-sikkerhet
Fast Kjeller 30.01.2025
Sted:
Kjeller Frist:
30.01.2025 Type:
Fast ServiceNow-konsult sökes till agineo sin Sverigesatsning
agineo Sweden | Konsult/Senior konsult ServiceNow-utvecklare
Fast agineo Sweden AB Vi behandler søknader fortløpende.
Sted:
agineo Sweden AB Frist:
Vi behandler søknader fortløpende. Type:
Fast Seeking a Full stack developer to join our growing tech team
Pareto Securities | Full Stack Developer
Fast Pareto Securites Applications will be reviewed on an ongoing basis
Sted:
Pareto Securites Frist:
Applications will be reviewed on an ongoing basis Type:
Fast Join Piql – pioneers in sustainable data preservation
Piql AS | Digital Marketing Specialist
Fast Piql AS 31.01.2025
Sted:
Piql AS Frist:
31.01.2025 Type:
Fast Avdelingsleder for Annonsering hos Solid Media
Solid Media | Avdelingsleder annonsering
Fast Oslo 12.02.2025
Sted:
Oslo Frist:
12.02.2025 Type:
Fast Er du god med mennesker og teknologi? Procano søker rådgiver innen Microsoft 365, Sharepoint og Teams.
Procano | Rådgiver
Fast Oslo Kandidater vurderes fortløpende.
Sted:
Oslo Frist:
Kandidater vurderes fortløpende. Type:
Fast
Ta kontakt med våre rådgivere
Arve Nøstdahl
Seniorrådgiver og leder for IT-rekruttering
+47 901 71 625
[email protected]
Bettina Bækkevold
Seniorrådgiver
+47 900 93 591
[email protected]
Henning Orre
Seniorrådgiver
+47 922 67 678
[email protected]
Maria Molvær Nesseth
Seniorrådgiver
+47 901 70 114
[email protected]
Stig Aulid
Seniorrådgiver
+47 915 16 107
[email protected]