Rapporten
Leders redegjørelse
Ved inngangen til 2020 var det stor optimisme i Cruit. Selskapet hadde lagt bak seg gode år, og vi hadde vind i seilene, flere nye medarbeidere og kunder. Vi hadde en forventning om at 2020 skulle bli vårt beste år, og det startet godt. Både januar og februar var svært lovende.
Samtidig var det også en ukjent fare som bygget seg opp, og rapportene om det nye influensa-viruset startet å bli noe man ikke kunne se bort ifra. Allerede mot slutten av februar hadde Cruit satt ned krisestab, og lagt planer for et worst case scenario. Vi var derfor raskt i gang med å avdekke konsekvensene for virksomheten da nedstengningen var et faktum. Selskapet hadde bygget en finansiell soliditet gjennom flere år, og var godt rustet i møtet med en usikker tid.
Det var et stort bortfall av oppdrag i perioden mars til mai, da de fleste som skulle rekruttere til faste stillinger satte seg på gjerdet. En rekke av våre ansatte ble derfor permittert en kortere periode. Selv om usikkerheten var stor, var det også tydelig at det skulle ta seg opp igjen og vi så at det snudde ordentlig allerede i juni. Vi satt derfor ikke på bremsene, men vi fortsatte å gjøre investeringer. Selskapet ble sertifisert innen kvalitetsledelse, ISO9001, for første gang i april.
Som et gjennomdigitalisert selskap var vi i en heldig situasjon. Tjenestene våre kunne raskt leveres digitalt gjennom gode tekniske kommunikasjonsløsninger. Vi leverte tjenester til trygge og solide organisasjoner, med mange offentlige aktører som direkte eller indirekte kunder. Samtidig er det viktig å ikke underslå at mange også hadde en krevende tid med lite personlig kontakt, og det var et sterkt ønske hos mange om å få tilbake hverdagen igjen.
Høsten bar preg av å være et “new normal” med mye hjemmekontor, kontinuerlig oppfølging av våre tjenesteleveranser og stadig forbedring. Årets forretningsmessige høydepunkt kom da Forsvaret kunne avsløre at Cruit hadde blitt valgt som deres prioriterte leverandør av rekrutteringstjenester tidlig på høsten. En avtale som virkelig er en fjær i hatten for arbeidet som har blitt gjort over tid.
Mye som var helt dagligdags ble over natten plutselig et minne fra en nær fortid. Det var få som skulle tro at håndhilsing, å møte venner på kulturopplevelser og å besøke en mor på sykehjem over natten skulle skulle bli vanskelig eller umulig. Men det var altså 2020.
Dette var også året vi alle følte en utrygghet for eget arbeid og egen fremtid. Da samfunnet stengte ned i mars var vi heldigvis forberedt, men ingen hadde noen formening om hva som skulle komme. Oppdragstørke, permitteringer og en opplevelse av utenforskap har preget manges hverdag.
2020 er et år som viste hva vi som samfunn og selskap klarer å få til. Det har vært en ubetinget glede å følge selskapets mange flinke ansatte, og de gode kundeopplevelsene som har blitt til under krevende omstendigheter.
Heldigvis var også 2020 det året som viste verdien av et solid helsevesen, et samfunn med stor tillit mellom mennesker der vanlige folk mener at det som kommer fra det offentlige bør følges. Dette selv om landskapet endret seg, og debatten gikk. Dette var året vi viste at vi kunne gå i takt om tiden krevde det, og det er få steder som har klart å marsjere like taktfast.
Våre forutsetninger kombinert med en god dose flaks gjorde at vi i store deler av året har kunnet leve, og ikke bare overleve.
Livet preges av tilfeldigheter, og det har vært veldig god timing for oss at dette var året vi for første gang så ut til å ha offentlig sektor som vår største kundegruppe. Det har vært et langsiktig arbeid som har båret frukter, og det har vært mye å gjøre med store deler av helsesektoren som våre kunder, i tillegg til flere direktorater i vekst.
Mest givende har det kanskje vært å rekruttere for Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet. Men vi opplever å ha vært med på å gjøre en forskjell for Kompetanse Norge, Bufdir, Innovasjon Norge og IMDi, som alle har svært viktige samfunnsoppdrag. Dette arbeidet gir mersmak og det er med ærefrykt at vi starter det nye året som prioritert rekrutteringsleverandør til Forsvaret.
De siste årene har vi jobbet med å forbedre måten vi jobber på, og i år turte vi endelig å ta skrittet inn i en ny verden og ble sertifiserte på ISO9001. Det var en god opplevelse, selv om selve sertifiseringen som så mye annet i år ble gjennomført over nettet.
Vi går ut av dette året med en ny satsing på konsulentformidling som vi har stor tro på. Få uker inn i det nye året vil vi offisielt lansere vårt nye brand “Kons”. Da passer det godt å starte det nye året med at vi vant vår første store rammeavtale på konsulentinnleie med Statsbygg for få uker siden. Med Kons får vi en tydelig differensiering av våre tjenester, og en satsning i et marked vi har stor tro på.
Vi er priviligerte som går ut av året med samme entusiasme som vi gikk inn i året med, og vi må erkjenne at vi har vært heldige som har kommet ut av året på den måten vi har.
Med ønske om litt mer normalitet, men like mye positiv utvikling i året som kommer.