Våre beste tips når du skal lage stillingsannonser

Jeg har aldri likt de vanlige stillingsannonsene. Allikevel har jeg tenkt at hvis store bedrifter med flere tusen ansatte og kjempestore HR-avdelinger skriver annonsene sine sånn, må det jo være noe i det.

Noe vitenskap eller psykologi som jeg ikke skjønner meg på av mangel på en eller annen form for relevant utdanning. Men jeg har etterhvert skjønt at det bare er en vond vane som er vond å vende. Og spesielt der kompetansen er vanskelig å få tak på, blir det bare enda viktigere å få riktige kandidater på kroken. Så hvordan vender man vanen?

Be om det du faktisk trenger

Før man begynner å skrive, er det viktig å vite hva man ser etter og ber om i annonsen. Vi gjennomfører en grundig jobbanalyse, men hvis du ikke har tid til sånt, vil jeg si at målsetningene med jobben er et godt sted å begynne.

Det er fort gjort å gjenbruke tidligere annonser i eget selskap, se på konkurrenters annonser, eller bygge en stillingsannonse på personen som gjorde jobben før. Dette gir garantert ikke optimale resultater.

Skriv ned målsetningene med jobben, og deretter hvilke kvalifikasjoner personen må ha for å nå disse målsetningene. Hvis målsetningen for eksempel er at et person skal sitte på brukerstøtte og motta innkommende telefonsamtaler hele dagen, trenger man ikke en sulten og ambisiøs «go-getter» med mastergrad. Det man trenger er derimot en team-orientert og emosjonelt stabil person. Fokuser på hva som skal gjøres, og hva som skal til for å gjøre det.

Bli kontaktet

Eller ta kontakt på +47 21 42 42 72 eller [email protected]

Mal et bilde av jobben

Så hva forventer vi av deg første dag på jobb? En måte å gjøre kravene mer selgende på, og samtidig sikre at søkerne har forstått oppgavene på, er å male et bilde av jobben og hva man kan forvente seg etter visse milepæler. Hvis man for eksempel ser etter en ny teamleder for en support-avdeling, kan man f.eks. tegne følgende bilde:

  • Du er ikke redd for å snakke med fremmede i telefonen på hverken engelsk eller norsk
  • Du kan skrive på et tastatur i normalt tempo og logge i vårt enkle CRM-system
  • Du kan bruke Excel til å skrive egne timelister, og etterhvert for et helt team
  • Og du har personlige egenskaper som gjør deg til en naturlig leder av support-stjerner

… og etter 3 måneder?

  • Du har nå masse kunnskap om produktene våre, og vanlige problemstillinger
  • Du har blitt kjent med alle menneskene og rutinene i avdelingen, og anses som en veldig pålitelig person
  • Og du er klar for å ta ledelsen over et mini-team på fire av våre support-stjerner

Tiltrekk deg de beste

Når du skriver en stillingsannonse, er det viktig å skrive for å tiltrekke seg de sterkeste kandidatene. Mange er redd for å få altfor mange ukvalifiserte søkere, og skriver en «streng» annonse med haugevis av krav for å sile vekk svake kandidater. Dette er uklokt.

Hele poenget med annonsen er jo å tiltrekke seg de beste, og min erfaring tilsier faktisk at man ikke får flere ukvalifiserte søkere av å myke opp annonsen. Jeg tør faktisk å påstå at jeg har fått færre. Så hvordan skriver man for å tiltrekke seg de beste?

Begynn med å tenke på en stillingsannonse som det det faktisk er; en kanal for å selge stillingen. Tenk på hva som ville fått deg til å søke på en annen jobb, til tross for at du allerede har det greit i jobben din i dag. For det er disse menneskene som du vil ha tak i. Ville du satt av tid i din travle hverdag til å skrive om CVen din og kjempe deg gjennom en skog av irrelevante krav, bare for å komme til en arbeidsplass som tilbyr de samme intetsigende formuleringene som «dynamisk miljø» og «konkurransedyktige betingelser»? Selg arbeidsplassen og stillingen din som du skulle overtalt en venn til å bli din kollega!

Gjør søknadsprosessen enkel

Det er hundrevis av flotte arbeidstakere som ser spennende annonser hver dag og tenker «Jeg må nesten sette meg ned og oppdatere CV først», og ender opp med å ikke søke. Hvordan kan man forhindre dette?

Gjør søknadsprosessen enkel.

Ikke be om et langt søknadsbrev, og si gjerne at det er greit at en CV ikke er helt polert. Fortell potensielle søkere hva du må ha fra dem for å kunne vurdere dem i første runde, og be heller om mer i neste runde. En søker setter mer pris på å få en e-post der man blir bedt om å utfylle enn å måtte skrive masse som kanskje er unødvendig i forkant. Innen IT-bransjen er de fleste på LinkedIn, så for oss, kan det fort holde at de legger ved en kobling til LinkedIn-profilen sin hvis de ikke har en CV liggende.

Så hva er konklusjonen?

Ikke bry deg om hvordan andre skriver annonser. Ikke søk etter andre annonser eller søkestrenger som «Hvordan skrive en god stillingsannonse»…

Når du ser en vanlig, kjedelig annonse, er den sånn fordi personen som har skrevet den ikke har visst hvordan man skal skrive en annonse, og har brukt en annen vanlig, kjedelig annonse som inspirasjon. Tenk nytt, skriv på en måte som representerer bedriftskulturen, og les annonsen gjennom øynene til din drømmekandidat og deg selv.

Jeg kan love deg at du vil bli overrasket over resultatene.

Cruit hjelper deg

Ta kontakt med oss for en hyggelig og uforpliktende prat. Vi er åpne og ærlige i vår vurderinger, og gir gjerne vår vurdering av mulighetsrommet. 

Vi er gode på å tilpasse oss ulike oppdragsgivere, og jobber alltid hardt for å sikre et godt samarbeid. Derfor kan du stole på at vi vet hva du trenger, og hvordan vi skal gå frem for å skaffe deg det. 

Våre kunder velger oss fordi vi har høy kvalitet, og fordi vi er flinke med folk. Samtidig har vi gode prosesser som er basert på markedets beste praksis. 

Ta kontakt