Kandidatmarkedet i endring: – Nå finner du de beste salg- og markedshodene

Flere kandidater enn på lenge vurderer nå et jobbytte. Men selv om flere er åpne for muligheter, betyr det ikke at de er enkle å rekruttere. Kravene til arbeidsgivere har økt, og de mest attraktive talentene er mer selektive enn noen gang.

Det passive kandidatmarkedet større enn noensinne

Etter en periode hvor mange har sittet stille i båten, ser man nå en bevegelse blant erfarne kandidater.

– Flere og flere ser seg rundt etter nye muligheter, og vi opplever en markant økning i antall kandidater som proaktivt ønsker å bli fulgt opp av oss, sier Magnus Thingnes, seniorrådgiver i Cruit.

Magnus er en av Norges mest erfarne hodejegere til roller innenfor salg, salgsledelse og markedsføring, og følger nøye med på utviklingen i markedet.

– Dette er en utvikling som naturlig nok ikke fanges opp i arbeidsledighetsstatistikken, fordi disse profilene sjelden sier opp jobben sin uten noe nytt å gå til, fortsetter Magnus.

Han legger til:  

– Vi ser i økende grad at kandidater, særlig i lederroller, ønsker å være i loopen. De tar selv kontakt med oss for å høre om muligheter, noe som tidligere har vært mer sjeldent.

Timing er avgjørende

Blant de mest attraktive kandidatene er de som bytter jobb med 5-10 års mellomrom. Disse har ofte lykkes i sin rolle og levert gode resultater.  

Selv om flere av disse er nysgjerrige på et skifte, ser vi samtidig et økt ønske om trygghet, spesielt nå når det er usikre økonomiske tider.  

– Selv om flere er åpne for nye muligheter, betyr ikke det at de er enkle å rekruttere. Vi ser at færre er interessert i å ta for høy risiko med egen økonomi. Dette gjør dem kresne når de vurderer å bytte jobb, forteller Magnus.

For arbeidsgivere betyr dette at timing er essensielt – det gjelder å fange opp kandidatene akkurat når de begynner å bli åpne for en ny utfordring.

– Jo mer nisjeorientert virksomheten din er, jo vanskeligere er det å finne noen med riktig erfaring. Akkurat nå er det imidlertid en unik mulighet til å få tak i dyktige ressurser som ellers ville blitt værende der de er. Men det krever at du tilnærmer deg dem på riktig måte, fortsetter han.

Erfaring trumfer engasjement – snittalderen øker

Det er også en tydelig tendens i hvem som får jobbene i dagens marked. Mens arbeidsgivere tidligere har vært opptatt av å finne unge, sultne talenter, ser Cruit nå at erfaring ofte trumfer engasjement.

– Tradisjonelt sett har det vært slik at alle vil ha en 30-åring med 25 års erfaring. Realiteten nå er imidlertid at snittalderen i kandidatpoolen øker, sier Sindre Ræder, leder for strategi og merkevare i Cruit. En mulig forklaring ligger i skjæringspunktet mellom risikoapetitt og kalibrerte forventninger.  

– Vi ser at mange virksomheter ønsker å minimere risiko, spesielt når de skal ansette folk i salgsroller, forklarer Sindre.  

Nå er tiden inne

For bedrifter som vurderer å rekruttere, er dette et gunstig tidspunkt. Flere dyktige kandidater er åpne for nye muligheter enn på lenge, men de stiller samtidig høye krav.

– Det gjelder å være proaktiv og bygge relasjoner med de riktige kandidatene før de aktivt begynner å lete etter noe nytt, avslutter Magnus.

5 tips for å tiltrekke de riktige kandidatene

  1. Fokuser på faktorer som gir trygghet

Selv om konkurransedyktig lønn er viktig, ser vi at mange nå vektlegger trygghet i utvidet forstand: robust selskapsøkonomi, pensjon, forsikringsordninger og fleksibilitet i arbeidshverdagen.  

  1. Fremhev vekstmulighetene i rollen

Spesialister og ledere innenfor salg og markedsføring drives ofte av utfordringer og utvikling. Sørg for å kommunisere hvordan de kan vokse i rollen, enten gjennom ansvar, karriereutvikling eller muligheten til å bygge og forme sitt eget team.

  1. Vis frem selskapets strategi og ambisjoner

De fleste vil jobbe i selskaper med tydelige mål og et miljø hvor de kan lykkes. Vær åpen om forventningene, markedspotensialet og hvordan selskapet planlegger å støtte teamet for å oppnå resultater.

  1. Let etter kandidater som har en bevist evne til å skape resultater

Når du rekrutterer til roller som skal drive vekst, er det viktig å identifisere kandidater med dokumentert resultater. Se etter personer som har vist stabilitet i tidligere roller, samtidig som de har levert målbare resultater.  

  1. Jobb langsiktig med å bygge relasjoner til relevante kandidater

Start dialogen tidlig ved å invitere dem til uformelle samtaler, bransjenettverk eller diskusjoner om markedet. Det handler om å skape en relasjon slik at når de først vurderer å bytte jobb, er din bedrift allerede på radaren deres.