Denne annonsen har utløpt.
Fiskeridirektoratet forvalter noen av Norges mest framtidsrettede næringer, fiskeri og havbruk. Vi skal fremme lønnsom og verdiskapende næringsaktivitet gjennom bærekraftig og brukerrettet forvaltning av marine ressurser og marint miljø.
Vi samarbeider nært med forskningsinstitusjoner, næring og offentlige etater nasjonalt og internasjonalt. Fiskeridirektoratet har om lag 420 ansatte. Rundt halvparten arbeider langs kysten fra Vadsø til Fredrikstad, den andre halvparten i Bergen.
Fiskeridirektoratet har vært gjennom en omorganiseringsprosess og det er opprettet en egen klagesaksenhet. Enheten skal sikre en uavhengig behandling av klagesaker og avgjøre prinsipielle og spesielle saker. Klagesaksenheten er lokalisert i Bergen. Lederen for klagesaksenheten rapporterer til fiskeridirektøren.
Som en følge av omorganiseringen vil en viktig oppgave for leder for klagesaksenheten være å bygge og forme enheten, i tillegg til å sikre god forvaltning. Klagesaksenheten skal ivareta kravet til to-instansbehandling. Det betyr at klagesaker som berører prinsipielle eller politiske spørsmål avklares med departementet før vedtak fattes.
Lederen for klagesaksenheten vil ha det overordnede ansvaret for dette arbeidet. Du skal lede en enhet som vil ha en svært sentral rolle i Fiskeridirektoratet, og du vil både ha et faglig ansvar for området og ansvar for å lede medarbeiderne i enheten.
Sentrale ansvars- og arbeidsoppgaver
- lede avdelingens strategiske og faglige arbeid
- bidra til oppbyggingen av en ny og uavhengig klagesaksenhet
- sikre utvikling av gode system for klagesaksbehandling i Fiskeridirektoratet
- utarbeide rutiner for samhandling med fagdivisjonene
- utarbeide gode rutiner som sikrer uavhengighet og lik håndtering av like saker
- sikre god målstyring og kontinuerlige kvalitets- og forbedringsprosesser
- tydelig kommunisere visjon og mål
- sikre gode samarbeidsrelasjoner med eksterne partnere, samt representere Fiskeridirektoratet i ulike fora
Kvalifikasjonskrav
Du må ha:
- juridisk embetseksamen / master i rettsvitenskap
- solid ledererfaring
- kunnskap om klagesaksbehandling
- meget god kjennskap til forvaltningsapparatet og aktuelt regelverk
- god muntlig og skriftlig formuleringsevne på norsk og engelsk
I tillegg er det en fordel med:
- dommerkompetanse
- erfaring fra eller med offentlig virksomhet
- god kjennskap til fiskeri- og havbruksnæringen
Personlige egenskaper
Du er:
- strategisk og helhetstenkende
- strukturert, har god gjennomføringsevne og er endringsorientert
- lyttende, involverende
- gode kommunikasjonsegenskaper, evne til å skape trygghet og tillit
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- stillingen lønnes i stillingskode 1060 Avdelingsdirektør, fra 996.000 - 1.173.100 etter statens lønnsregulativ og Fiskeridirektoratets lønnspolitikk. For særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes
- spennende og utfordrende oppgaver innen et fagfelt i rask forandring
- gode muligheter for personlig og faglig utvikling
- gode forsikrings- og pensjonsordninger, medlemskap i Statens pensjonskasse
- fleksibel arbeidstid
Fiskeridirektoratet
Fiskeridirektoratet skal fremme lønnsom og verdiskapende næringsaktivitet gjennom bærekraftig og brukerrettet forvaltning av marine ressurser og marint miljø. Vi samarbeider nært med forskningsinstitusjoner, næring og offentlige etater nasjonalt og internasjonalt. Fiskeridirektoratet har om lag 440 ansatte fordelt langs kysten og i Bergen. Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. I Fiskeridirektoratet er det et personalpolitisk mål å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn, personer med nedsatt funksjonsevne og enkelte mangler i CV. Opplysninger om dette kan bli brukt til registreringsformål. Kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring oppfordres derfor om å søke. Opplysninger om søker kan bli gjort offentlig selv om søker ber om å være unntatt offentlighet, jf. Offentleglova § 25. Søker vil i så fall bli orientert i forkant. Fiskeridirektoratet benytter seg av Semac bakgrunnssjekk i våre rekrutteringsprosesser. Bakgrunnssjekk gjennomføres ikke uten samtykke fra søkeren, og aktuelle søkere vil motta nærmere informasjon om dette. Den som ansettes må i tillegg kunne sikkerhetsklareres etter sikkerhetsloven.
Søknadsfrist | 15.10.2023 | |
Stillingsnavn | Leder for Klagesaksenheten | |
Oppdragsgiver | Fiskeridirektoratet | |
Arbeidssted | C. Sundtsgate 51, 5004 Bergen, Norge | |
Fylke | Vestland | |
Ansettelsesform | Fast | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning | |
Sist endret | 15.10.2023 22:10 |