Denne annonsen har utløpt.
Avdeling digital tjenesteutvikling er underlagt enheten Innovasjon og digital transformasjon. Avdelingen og enheten skal bidra til innovative og gode digitale løsninger for byggesektoren. Vi er på utkikk etter en leder med god forståelse for systemarkitektur og informasjonssikkerhet. Avdeling digital tjenesteutvikling vil ha ansvar for vår tjenesteportefølje, herunder hovedsatsingen er Fellestjenester Bygg, som er en digital regelverksplattform for kontroll av en byggesøknad før den blir sendt til kommunen. Vi samarbeider tett med private verktøyleverandører, og utvikler ikke sluttbrukerverktøy selv. Regelverksplattformen er i full drift. Over 50 % av alle profesjonelle søknader sendes gjennom systemet, og hele 3 millioner naboer har fått nabovarsel ved bruk av tjenester på plattformen. Vi er nå i gang med å utvikle tilsvarende tjenester på plansaksområdet. Avdelingen arbeider også med internasjonal standardisering.
Vi søker en erfaren og dedikert avdelingsdirektør som vil ha ansvar for å sikre at våre digitale tjenester er robuste, sikre og oppdaterte. Du vil være involvert i hele livssyklusen til våre systemer, fra konseptualisering og utvikling til implementering og forvaltning.
Som avdelingsdirektør vil du lede en avdeling bestående av fagressurser som arbeider i grensesnittet mellom fag og teknologi. Dette teamet består for øyeblikket av åtte dedikerte fagfolk. Du vil inngå i enhetens ledergruppe, og i tillegg være en operativ førstelinjeleder i avdelingen.
Å sikre at våre digitale tjenester er av høy kvalitet og tilfredsstiller brukernes behov, innebærer å samarbeide tett med både interne og eksterne interessenter for å identifisere og forstå kravene og forventningene til våre tjenester. Du vil sammen med ledergruppen i enheten være ansvarlig for å utvikle strategier for å oppnå kontinuerlig forbedring og innovasjon i vår tjenesteportefølje.
Arbeidsoppgaver
Du vil ha ansvar for utvikling og stabil drift av våre tjenester. Dette inkluderer overvåking, feilsøking, kapasitetsplanlegging og implementering av sikkerhetsoppdateringer. Videre vil det innebære å identifisere og løse driftsrelaterte problemer, administrere servicedesk og sikre at tjenestene oppfyller brukernes behov og forventninger. Du vil også være involvert i kontinuerlig forbedring av systemene for å sikre optimal ytelse og brukervennlighet.
Som avdelingsdirektør vil du har ansvar for å ta beslutninger som gjør at våre systemer er robuste og oppfyller sikkerhetsstandarder. Du vil samarbeide med interne og eksterne eksperter for å sikre at systemene er i samsvar med gjeldende retningslinjer og beste praksis. Dette vil kreve god forståelse for systemarkitektur og informasjonssikkerhet.
En viktig oppgave er å sikre at våre systemer er interoperable og i tråd med nasjonale initiativer og krav. Da vil det er en fordel å ha kjennskap til nasjonale fellesløsninger innenfor offentlig sektor, og være oppdatert på relevante standarder og retningslinjer. Du vil være ansvarlig for å lede og motivere teamet ditt, og hele tiden jobbe for at avdelingen har tilstrekkelige ressurser og kompetanse for å oppnå målene. Dette inkluderer personalutvikling, kompetansebygging og god ressursallokering.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning innenfor IT-sikkerhet, teknologi eller tilsvarende - lang og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- Gode kommunikasjons- og relasjonsbyggingsferdigheter
- Ledererfaring
Fordelskrav
- Personalansvar
- Erfaring med fovaltning og drift
- Erfaring med agil/smidig metodikk
- Erfaring med systemarkitektur og informasjonssikkerhet
- Kjennskap til nasjonale fellesløsninger
Personlige egenskaper
Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet og vi ønsker derfor at du:
- Er løsningsorientert
- Har evne til å arbeide strukturert og planmessig
- Har trygghet i rollen som leder til å skape gode forhold for autonome arbeidstakere
- Er god på samarbeid og relasjonsbygging
- Er god på teambygging og å skape fellesskap
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende stilling i et direktorat med et viktig samfunnsoppdrag med stor offentlig og politisk oppmerksomhet
- Et godt arbeidsmiljø med høy faglig kompetanse
- Faglig utvikling sammen med dyktige og engasjerte kolleger
- Tilgang til faglige nettverk, både nasjonalt og internasjonalt
- Direktoratet har gjennom en egen fleksibilitetspolitikk lagt forholdene godt til rette for en hybrid arbeidshverdag
- Lønn etter avtale
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse med en god tjenestepensjonsordning samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring og mulighet for boliglån etter regler fastsatt av Kommunal- og distriktsdepartementet
- Direktoratet følger statens arbeidstidsordninger og har en god personalpolitikk med fleksitidsordning, sommertid, trening i arbeidstida, tjenestetelefon og fem ukers ferie
- Arbeidssted er i våre hyggelige lokaler sentralt i Oslo sentrum
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Regler i offentleglova om rett til innsyn i søkerlister, gjelder for direktoratet. Du som søker vil bli varslet før eventuell offentliggjøring skjer.
Direktoratet for byggkvalitet
Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) er et nasjonalt kompetansesenter på bygningsområdet og sentral myndighet på flere områder innenfor bygningsdelen av plan- og bygningsloven.
Direktoratet er tilsynsmyndighet for byggevaremarkedet og har ansvar for den sentrale godkjenningsordningen for foretak med ansvarsrett. Regelverket har stor betydning for blant annet boligbyggingen og direktoratet skal ha innsikt i hvordan regelverket virker. Direktoratet har som oppgave å øke kunnskapen om byggeregler og byggesaksprosess i næringen, i kommunene og blant bolig- og byggeiere.
Vi har i dag 90 ansatte og har kontorer i Oslo og på Gjøvik. Direktoratet for byggkvalitet er underlagt Kommunal- og distriktsdepartementet.
Søknadsfrist | 31.07.2023 | |
Stillingsnavn | Avdelingsdirektør Digitale tjenester | |
Oppdragsgiver | Direktoratet for byggkvalitet | |
Arbeidssted | Norge | |
Fylke | Oslo | |
Ansettelsesform | Fast | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Administrasjon / Kontor / Personal Offentlige tjenester / Forvaltning |
|
Sist endret | 31.07.2023 22:11 |