Denne annonsen har utløpt.
Klima, miljø og energi er et av satsingsområdene til Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). Vi har ambisjon om å være en sterk bidragsyter til at byggenæringen lykkes med sin andel av målene for klima, miljø og energi. Dette skjer gjennom utvikling av regelverket, digitalisering, utadrettet virksomhet og styrke oss med tilstrekkelig kompetanse og kapasitet. Arbeidet forutsetter en god dialog med byggenæringen.
Vår nyopprettede Avdeling klima, miljø og energi er underlagt enhet Bærekraft og byggeregler. Til å lede denne avdelingen søker vi en inspirerende og drivende leder med kompetanse innen bærekraftige bygg. Avdeling klima, miljø og energi vil bestå av ni dedikerte og dyktige medarbeidere. Noen av avdelingens oppgaver er utvikling og forvaltning av byggereglene, analyse, utredning, samt lovteknisk og faglig tilrettelegging av regelverket for digitalisering. Ulike virkemidler må ses i sammenheng med et felles mål om god og bærekraftig byggkvalitet. I rollen som avdelingsdirektør vil du være ansvarlig for å videreutvikle et sterkt og godt fagmiljø innen klimagasser, energi, avfall, sirkulærøkonomi, klimatilpasning og naturfarer.
I tillegg til Avdeling klima, miljø og energi består enheten av to andre fagavdelinger. Stillingen rapporterer til assisterende direktør og vil være en del av ledergruppen i enheten Bærekraft og byggeregler. Som leder for avdelingen vil du også representere DiBK i ulike samarbeidsfora, og du vil samarbeide tett med andre avdelinger og enheter i direktoratet.
Arbeidsoppgaver
- Lede, motivere og utvikle medarbeiderne i avdelingen
- Utvikle og gjennomføre avdelingens strategiske mål og planer i tråd med direktoratets målbilde for de neste årene
- Delta i enhetens ledergruppe og bidra til utviklingen av overordnede strategier og beslutningsprosesser
- Økonomi- og rapporteringsansvar for avdelingen
- Sørge for at leveranser i henhold til avtalte tidsfrister, budsjetter og kvalitetsstandarder
- Være ansvarlig for kvalitetssikring av leveranser
- Sikre effektiv ressursallokering og optimalisering av avdelingens aktiviteter
Kvalifikasjoner
- Utdanning på masternivå innen naturvitenskap, teknologi eller samfunnsvitenskap - lang og relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet
- Dokumentert erfaring med ledelse og personalansvar med evne til å motivere og utvikle medarbeidere
- Relevant erfaring innenfor fagområdet
- Gode kommunikasjonsevner, både skriftlig og muntlig
Fordelskrav
- Forståelse for vår rolle som myndighetsutøver/politiske beslutningsprosesser og offentlig forvaltning
Personlige egenskaper
Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet og vi ønsker derfor at du har evne til:
- strategisk tenkning og tydelig prioritering
- å utvikle og ivareta talenter og drive støttende personalledelse
- å etablere retning og felles mål
- å samhandle med andre og bygge relasjoner
- å lede deg selv og til å skape resultater.
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende stilling i et direktorat med et viktig samfunnsoppdrag med stor offentlig og politisk oppmerksomhet
- Et godt arbeidsmiljø med høy faglig kompetanse
- Faglig utvikling sammen med dyktige og engasjerte kolleger
- Tilgang til faglige nettverk, både nasjonalt og internasjonalt
- Direktoratet har gjennom en egen fleksibilitetspolitikk lagt forholdene godt til rette for en hybrid arbeidshverdag
- Lønn etter avtale
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse med en god tjenestepensjonsordning samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring og mulighet for boliglån etter regler fastsatt av Kommunal- og distriktsdepartementet
- Direktoratet følger statens arbeidstidsordninger og har en god personalpolitikk med fleksitidsordning, sommertid, trening i arbeidstida, tjenestetelefon og fem ukers ferie
- Arbeidssted er i våre hyggelige lokaler sentralt i Oslo sentrum
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Regler i offentleglova om rett til innsyn i søkerlister, gjelder for direktoratet. Du som søker vil bli varslet før eventuell offentliggjøring skjer.
Direktoratet for byggkvalitet
Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) er et nasjonalt kompetansesenter på bygningsområdet og sentral myndighet på flere områder innenfor bygningsdelen av plan- og bygningsloven. Direktoratets arbeid er rettet mot kommunene, aktørene i byggeprosessen og byggevaremarkedet. En viktig oppgave er å øke kunnskapen i samfunnet om byggeregler, byggkvalitet og byggesaksprosess.
DiBK har omlag 85 ansatte og er underlagt Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Søknadsfrist | 31.07.2023 | |
Stillingsnavn | Avdelingsdirektør Klima, miljø og energi | |
Oppdragsgiver | Direktoratet for byggkvalitet | |
Arbeidssted | Norge | |
Fylke | Oslo | |
Ansettelsesform | Fast | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Administrasjon / Kontor / Personal Håndverk / Bygg / Anlegg / Mekanikk Offentlige tjenester / Forvaltning |
|
Sist endret | 31.07.2023 22:11 |