Denne annonsen har utløpt.
Vil du være med på et viktig samfunnsoppdrag?
Frequentis søker en løsningsarkitekt som skal være en del av teamet som skal lage den neste generasjon kontrollrom- og sikkerhetsløsninger (safety critical solutions) for norske beredskaps- og nødetater.
De siste teknologitrendene som skybaserte programvareløsninger og SaaS, automasjonsverktøy og AI er i ferd med å endre operatørens arbeidsplass og vil transformere miljøet til kontrollrommene.
Basert på Frequentis' suksess med levering av landsdekkende systemer og løsninger for beredskaps- og nødetater i Norge i 15 år, ønsker vi å tilby neste generasjon kontrollroms løsninger til Norge. Vi ønsker derfor å styrke vårt erfarne kunde-team med en Løsningsarkitekt med sterk teknisk kompetanse.
Løsningsarkitekten er den teknisk fokuserte bindeleddet mellom kunden, interne interessenter og fagmiljøer i Norge og internasjonalt.
Løsningsarkitekten er kjent med de operasjonelle prosessene til norske beredskaps- og nødetater, og utvikler tekniske og løsningskonsepter basert på kundenes behov og krav. Derfor er det ønskelig med både domenekunnskap innen beredskaps- og nødetater (blålys; politi, brannvesen og helse og oransje-lys; andre uttrykningsetater), samt teknisk presales-erfaring/kompetanse for å lykkes i rollen.
Løsningsarkitekten er kundens primære kontaktpunkt som teknisk rådgiver. Rollen forvalter de tekniske aspektene ved kundens road-map og sikrer kontinuerlig tilpasning til porteføljen av tilbudte produkter og tjenester. I denne forbindelse opptrer Løsningsarkitekten som en oversetter som kan samhandle med kunderepresentanter på ulike nivåer og fagområder (tekniske, kommersielle, salg, ledelse, etc.). Løsningsarkitekten kan i samarbeid med kunden skape, diskutere og vurdere tekniske konsepter.
Løsningsarkitekten er ansvarlig for de tekniske aspektene ved løsningen, og skal bidra til at kunden kan implementere sin strategi. Løsningsarkitekten rapporterer til Key Account Manager (KAM) i Oslo som er ansvarlig for den overordnede kundestrategien. Sammen med den Wien-baserte tekniske løsningssjefen og Nordisk-regionssjef, utgjør disse rollene kjernen i det operative KAM-teamet for å møte både dagens og fremtidige kundebehov.
I denne rollen er det også mulighet for å samarbeide med andre beredskaps- og nødetater i nabolandene våre.
Hovedoppgaver
- Lytte og forstå kundens behov
- Teknisk rådgivning til nye og eksisterende kunder, for både løsninger i drift og nye prosjekter.
- Etablere og utvikle relasjoner med tekniske nøkkelpersoner hos kunder og partnere.
- Ivareta og forvalte de tekniske aspektene ved kundens road-map.
- Bidra med teknisk støtte til KAM.
- Bidra med innspill til Product Development Manager til standardproduktets videreutvikling og road-map.
- Utvikle tekniske konsepter og løsningsalternativer med kostnadsoverslag i samarbeid med pre-sales og Product Development Manager.
- Jobbe med kunde-krav og omsette disse til fremtidig løsning, utvikling eller 3. parts produkter.
Ansvarsområder
- Gjennomgå teknisk systemarkitekturer og løsningskonsepter basert på kundekrav og Frequentis’ portefølje av tilbudte produkter.
- Støtte kundedialog ved løsningsorientert rådgiving, for eksempel ved å bruke både casestudier og suksesshistorier
- Styrer dialogen for å aktivt påvirke den videre utviklingen av den tilbudte produktporteføljen for både nye og eksisterende installasjoner, og sikrer at tilbudt løsning er relevant for norske beredskaps- og nødetater.
- Ansvarlig for teknisk løsning og road-map for kundene inkludert håndtering av endringsforespørsler og oppgraderinger.
Utdanning
- Teknisk utdanning på universitet- eller høyskolenivå, minimum bachelor-nivå.
Kompetanse og erfaring
- Solid erfaring med løsningsdesign for software produkter og må ha grunnleggende nettverkskunnskap.
- Kjennskap til IT-sikkerhet, forstå ulike sikkerhetskonsepter og innvirkningen på våre løsninger.
- Lang erfaring med tilbudsarbeid, har bidratt med å skrive tilbud, samt utarbeide og kvalitetssikre kostnadskalkyler.
- Erfaring innen telekommunikasjon, og kompetanse på Voice over IP (VOIP).
- Kjennskap til beredskaps- og nødetater er ønskelig, men ikke et krav.
Ferdigheter
- Norsk eller skandinavisk morsmål, solide engelskkunnskaper (både skriftlig og muntlig), tysk er et pluss.
- Gode presentasjons- og kommunikasjonsevner.
- Gode analytiske evner, og i stand til å vurdere og sammenligne ulike løsningsalternativer.
- Gode samarbeidsevner og vant til å jobbe med distribuerte internasjonale team, samt at du er god til å organisere din egen hverdag.
Andre formaliteter
- Må kunne fremvise norsk politiattest
- Må kunne sikkerhetsklareres til minst «begrenset» nivå
- Kandidaten må være villig til noe reisevirksomhet, som er estimert til ca. 30 % (hovedsakelig i Norge for kundebesøk og til Frequentis hovedkontor i Wien, Østerrike)
Passer denne beskrivelsen på deg? Da vil vi veldig gjerne snakke med deg! Ta kontakt med rekrutteringsrådgivere fra Cruit for en uforpliktende samtale eller lever din søknad.
Stig Aulid, Tlf 915 16 107 - e-post [email protected]
eller
Bjørn Ursin, Tlf 906 12 900 - e-post [email protected]
Frequentis
Frequentis er et børnotert konsern med hovedkvarter i Wien, Østerrike, globalt er det 2500 ansatte. Frequentis er i en sterk positiv utvikling og vekst, gjennom organisk vekst og oppkjøp. Frequentis i Norge i mer enn 20 år og kontoret ble grunnlagt i april 2014. Vi er et lite, tverrfaglig og mangfoldig kundeteam som brenner for å betjene kundene våre i Norden og Baltikum med innovative løsninger, både for sivile og militære så vel som flytrafikk. ledelse og offentlig sikkerhet og transportmarked.
Frequentis, utvikler og leverer sikkerhets- og samfunnskritiske kommunikasjons- og informasjonsløsninger, løsningene bygger på 75-års erfaring innenfor dette feltet og er en global markedsleder.
Frequentis har med sin dype bransjeerfaring innen sivil luftfart, forsvar, offentlig sikkerhet, maritim og offentlig transport har selskapet bygget videre på sitt opprinnelige kontrollsenter for "voice communication systems" for å utvikle dyp kompetanse innen disse fem kjernekompetanseområdene. Selskapet har drevet innovasjon gjennom historien med mange ‘Industry first’ løsninger. Dette vil fortsette når industrien utvikler seg, med fokus på brukersentrert design som tar hensyn til kontrolløren i alt den gjør.
Søknadsfrist | Lever din søknad i dag, vi behandler søknader løpende! | |
Stillingsnavn | Løsningsarkitekt | |
Oppdragsgiver | Frequentis | |
Arbeidssted | Haakon VIIs gate 6, 0161 Oslo, Norge | |
Fylke | Oslo | |
Ansettelsesform | Fast | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | IT / Telekommunikasjon / Internett Offentlige tjenester / Forvaltning |
|
Sist endret | 31.03.2022 22:11 |