Denne annonsen har utløpt.
Har du erfaring med økonomistyring innen IT/Tech-selskaper, og vil være med å påvirke en del av et av Norges største IT-miljøer?
Du vil være med å budsjettere og styre IT-divisjonens driftsbudsjett, som for 2023 er kr 1.7 milliarder. Du vil jobbe med økonomiske analyser, prognoser og scenarier med tanke på å optimalisere etatens IT-kostnader. Identifisere effektiviserings- og saneringsområder samt vekstområder. Etatens IT-kostnader er i stor grad knyttet til drift og forvaltning av egen on-premisløsning, men kostnadene til skyforbruk vil planmessig gradvis øke de neste årene. Etaten har en ambisiøs skystrategi.
Styringsstaben i divisjon IT har ansvar for å støtte IT-direktøren og hans ledergruppe i helhetlig og effektiv styring. Du vil være med på løpende dialog gjennom året med IT-direktøren, direktørens ledergruppe og styringsmiljøet i Skattedirektoratet.
Økonomi og styring er en av to grupper i staben, og har bl.a. ansvar for helhetlig økonomi- og virksomhetsstyring. Gruppen består av 12 høyt kompetente medarbeidere. Sammen jobber de tett med divisjonens enheter og samarbeider løpende med sentralt styringsmiljø i Skattedirektoratet.
Vi har nå ledig stilling som skal arbeide med operativ styring av IT-divisjonens driftsbudsjett.
Hva går jobben ut på?
- utarbeide IT-divisjonens driftsbudsjett
- løpende økonomioppfølging og rapportering til divisjonens ledergruppe
- utarbeide og styre etatens langsiktige prognose for IT-kostnader
- arbeide med økonomiske analyser, med tanke på kostnadsoptimalisering og besparelser
- videreutvikling av økonomistyringsprosessene
- løpende økonomidialog med Skattedirektoratet og ledere i IT-divisjonen
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
- høyere relevant økonomiutdanning, eller teknologiutdanning på minimum bachelornivå. Relevant erfaring kan kompensere for kravet til utdanning
- riktig erfaring er viktigere for oss enn mange års erfaring, og praktisk forståelse er viktigere enn teoretisk
- erfaring fra budsjettarbeid og økonomistyring i større virksomhet
- god regnskapsforståelse
- fordel med erfaring fra arbeid med kostnadsanalyser i IT-virksomhet
- ønskelig med kunnskap til analyseverktøy, som eks. Power BI
- gode muntlig og skriftlig formidlingsevne
Hva ser vi etter hos deg?
- evne til å tenke helhetlig og forstå virksomhetens behov og utfordringer
- strategisk forståelse og gode analytiske egenskaper
- du må være god på kommunikasjon og kunne tilpasse formidling av felles budskap etter målgruppen
- evne til å drive prosesser og skape tillit hos både ledere og medarbeidere
- evne til å arbeide proaktivt og finne gode pragmatiske løsninger gjennom dialog
Hvorfor skal du velge oss?
Du får:
- muligheten til å jobbe med samfunns aktuelle saker
- utfordrende oppgaver i store fagmiljøer
- kompetanseutvikling
- fleksitid og betalt overtid
- trening i arbeidstiden
- en raus personalpolitikk
- medlemskap i Statens pensjonskasse, med en av Norges beste pensjonsordninger
- moderne lokaler ved Helsfyr med svært godt kollektivtilbud, men også fleksibilitet til å jobbe delvis fra hjemmekontor
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møte på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid (hjemmekontor) når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Stillingen lønnes som seniorrådgiver (kode 1364), fra kr 900.000 – 980.000 avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte kan høyere lønn vurderes.
Stillingen har seks måneders prøvetid, og når vi jobber på tvers av flere lokasjoner kan det noen ganger være nødvendig å reise litt.
Hvordan er det å jobbe hos oss - sånn egentlig?
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Velg en jobb der du får utfordret deg selv, ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, seks divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Du får selvsagt beskjed om utfallet.
Om arbeidsgiveren
Velg en jobb der du får utfordret deg selv, ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, seks divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
Skatteetaten
Søknadsfrist | 23.04.2023 | |
Stillingsnavn | Økonom med teknologiforståelse eller teknolog med økonomikompetanse | |
Oppdragsgiver | Skatteetaten | |
Arbeidssted | Fredrik Selmersvei 4, 0663 Oslo, Norge | |
Ansettelsesform | Fast | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | IT / Telekommunikasjon / Internett Offentlige tjenester / Forvaltning Økonomi / Regnskap |
|
Sist endret | 23.04.2023 22:11 |