Denne annonsen har utløpt.
IMDi har et viktig samfunnsoppdrag med å bosette, integrere og gi kompetanse til flyktninger som kommer til Norge.
IMDi vil hjelpe flyktningene på en smidig, effektiv og menneskelig måte gjennom digitaliseringsverktøy for å sikre at de mottar bistand så fort som mulig.
IMDi skal satse tungt for å lykkes med neste trinn i digitaliseringsreisen, blant annet gjennom å styrke avdelingen Digitalisering med både arkitekter, testledere, prosjektledere og PMO.
Avdeling Digitalisering har ansvar for IMDis utviklingsportefølje på våre fagområder. Porteføljestyring, prosjektstyring og arkitekturstyring er innført og under kontinuerlig utvikling. Vi har ambisiøse digitaliseringsmål, og for å lykkes med målene og utviklingsarbeidet må tjenester, arbeidsformer og bruk av teknologi etableres på nye måter. Derfor har vi behov for en løsningsarkitekt som kan bidra til å strukturere våre systemer.
Vi søker etter en løsningsarkitekt som kan bidra til å bygge våre fremtidige systemer. Vi ser etter deg som har tidligere erfaring med programmering, kan arbeide agilt, og som ønsker å ta eierskap, tenke langsiktig og er sulten på å få arbeidet gjort.
Vi søker etter en arkitekt som kan gå i fronten av digitaliseringsarbeidet. Vi ser etter deg som har erfaring fra utviklingsmiljø, gjerne som konsulent og som vil ta en sentral rolle i IMDis digitaliseringsarbeid.
Du vil arbeide i et tverrfaglig utviklingsmiljø innen digitalisering, med interne og eksterne fagpersoner. Du som løsningsarkitekt vil arbeide med strukturere målbildet, lage handlingsplan for å realisere målbildet og få frem hva som er gevinstrealiseringen til IMDi innen arkitektur.
Om du verdsetter annerledeshet og det å kunne være en del av en arbeidsplass som rommer ulike bakgrunner, forutsetninger og kompetanse bør du fortsette å lese nedover.
For oss i IMDi er ikke mangfold og inkludering bare buzzwords, men en sentral bærebjelke for et godt og rikt arbeidsmiljø. Hvis du ønsker å utvikle deg som løsningsarkitekt og utfordre hvordan IMDis fremtidige tjenester ser ut, er dette stillingen for deg.
Arbeidsoppgaver:
- Ansvarlig for besluttet arkitektur realiseres og ivaretas i IT-systemene, herunder bidra i utarbeidelse og realisering av løsningsarkitektur for den enkelte system
- Jobbe sammen med virksomhets- og løsningsarkitekter, etter felles metodikk, for å sikre standardisering, systemintegrasjon og dokumentasjon
- Bidra til modernisering gjennom tjenestebasert arkitektur
- Være rådgiver for fagsiden i forbindelse med løsnings- og arkitekturvalg
- Være kravstiller for ikke-funksjonelle krav og oversette fagkrav til teknisk design
- Kommunisere effektivt med, og bygge bro mellom fag, utvikling og forvaltning
- Sikre at endringshåndtering er strukturert og organisert i prosesser som sikrer at alle aktører i den tjenestebaserte arkitekturen involveres og leveres med høy kvalitet
Kvalifikasjoner
Dette må du ha:
- Høyere utdanning på bachelornivå innen teknologi eller økonomi, men lengre erfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet
- Erfaring fra arkitekturarbeid eller systemutvikling i en kompleks organisasjon
- Erfaring innen strukturering og modellering av forretningsarkitektur, tjenestearkitektur og informasjonsarkitektur
- Forståelse for hvordan arkitektur og teknologi kan brukes for å understøtte fagprosesser
Det er en fordel om du har:
- Inngående forståelse for ITs betydning i utvikling av virksomheten vil bli vektlagt
- En eller flere sertifiseringer innen utviklingsarbeid eller arkitekturrammeverk (TOGAF, Prince2, Scrum, ITIL, SABSA eller tilsvarende)
- Erfaring med smidige metodikker som Lean eller Agil
- Kjennskap til digitaliseringspolitikken, de nasjonale komponentene og samhandlingsarenaene i offentlig sektor er en fordel
- Erfaring fra offentlig forvaltning
- Erfaring fra dokumentering av arkitektur
For å trives og lykkes i rollen, tror vi du:
- Er en som evner å balansere teori og praksis på arkitekturfeltet
- Er løsningsorientert og serviceinnstilt
- Trives med å jobbe metodisk og strukturert, både i team, og lede team, så vel som selvstendig
- Har gode analytiske evner
- Har evne til å sette seg raskt inn i nye problemstillinger og ser behov på tvers, fra sluttbrukeren til fag
- Evner å samarbeide godt tverrfaglig, og legge til rette for gode involveringsprosesser
- Er løsningsorientert, og liker å holde deg oppdatert på teknologier, verktøy og trender innen IT-bransjen
- Er proaktiv og liker å dele av din kompetanse
- Er en pådriver for å utvikle kreative og innovative løsninger, med virksomhetsmål og behov i fokus
Dette kan vi tilby deg:
- Unik mulighet til å bli en pådriver med stor påvirkning
- Du får jobbe med varierende porteføljer og spennende teknologi-prosjekter
- Gode muligheter for kompetanseutvikling
- Lønn i henhold til statens regulativ som Prosjektleder (stillingskode 1113), med lønn fra kr 700 000 til kr 850 000. For spesielt kvalifiserte søkere kan noe høyere lønn vurderes.
- Fleksibel arbeidstid
- Et godt faglig og flerkulturelt arbeidsmiljø bestående av engasjerte medarbeidere med bredt sammensatt faglig bakgrunn og høy kompetanse
- Du vil, som ansatt i staten, bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP: Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Les mer om ansattgodene dine på spk.no/medlemskap-i-spk.
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er et direktorat underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID). IMDi er et gjennomføringsorgan for integreringspolitikken, og skal som forvaltningsorgan og kompetansesenter styrke kommunenes, sektormyndighetenes og andre samarbeidspartneres kunnskap og kompetanse om integrering og mangfold, slik at kommuners og sektorers samfunnsoppdrag kan utføres best mulig. Direktoratets hovedarbeidsområder er bosetting av nyankomne med flyktningbakgrunn og oppfølging av introduksjonsloven, bidra til økt sysselsetting blant personer med innvandrerbakgrunn, dialog med minoritetsbefolkningen, tilrettelegging av offentlige tjenester, forebygging av tvangsekteskap, kunnskapsutvikling og -formidling. IMDi er nasjonal fagmyndighet for tolking i offentlig sektor.
Direktoratet ble opprettet 1. januar 2006 og har ca. 250 ansatte fordelt på kontorer i Narvik og Oslo. Ca. 35 prosent av IMDis ansatte har innvandrerbakgrunn. Direktoratet har i 2022 ca. 302,5 mill. kr. i driftsbudsjett og forvalter i overkant av 7,4 mrd. kr. i tilskuddsmidler.
IMDi ønsker å gjenspeile mangfoldet i samfunnet, og det er et personalpolitisk mål å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. IMDi oppfordrer kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring til å søke jobb hos oss uten hensyn til etnisitet, religion, kjønn, alder, seksuell orientering og funksjonsevne.
IMDi jobber for å realisere regjeringens inkluderingsdugnad om at 5 % av nyansettelser i staten skal være personer med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en. IMDi er en IA-virksomhet, som innebærer at både arbeidsgiver og de ansatte forplikter seg til systematisk samarbeid for å oppnå mer inkluderende arbeidsplasser.
I samsvar med Offentleglova kan en søker offentliggjøres på søkerliste selv om han/hun har bedt om at søknaden behandles konfidensielt. Vedkommende vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.
Søknadsfrist | 04.05.2022 | |
Stillingsnavn | Systemarkitekt/løsningsarkitekt | |
Oppdragsgiver | Integrerings- og mangfoldsdirektoratet | |
Arbeidssted | Tollbugata 20, 0152 Oslo, Norge | |
Fylke | Oslo | |
Ansettelsesform | Fast | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | IT / Telekommunikasjon / Internett Offentlige tjenester / Forvaltning |
|
Sist endret | 04.05.2022 22:11 |