Hvordan skal kommunal sektor sikre morgendagens kompetanse?
Bærum er en stor kommune med godt over 100 000 innbyggere. Hva har denne kommunen til felles med en liten kommune som Moskenes, som ikke har mer enn ca. 1 100 innbyggere? Jo, de skal begge levere de samme tjenestene – og det krever spesialistkompetanse og god ledelse.
Kommunal sektor har ansvar for alt fra barne- og ungdomsskoler, gjennom planarbeid til helse- og omsorgstjenester. Dette er kommunale tjenester som har stor betydning for innbyggernes liv.
Siden kommuner har et stort ansvarsområde, har de også behov for spesialistkompetanse. Det er imidlertid ofte stor konkurranse om de beste talentene med spesialistkompetanse både innen teknologi og IT, samt i andre områder. Et område vi ser særlig utvikling innen er rekruttering av ledere som rektorer, barnevernsleder, og enhetsledere.
Kommunal sektor har behov for kompetanse for å imøtekomme kravene brukerne stiller til offentlige tjenester. Hvordan kan man egentlig sikre de beste hodene innen kommunal sektor?
“Vi har en effektiv og velutviklet metodikk for å finne de beste kandidatene. Med aktivt søk og god kunnskap om kommunal sektor så finner vi den mest kompetente kandidat til stillingen!”
– Rune Frøyslie, senior rekrutteringsrådgiver i Cruit AS
Ta kontakt
Trygg rekruttering basert på kvalifikasjonsprinsippet med søk
Med mange hundre rekrutteringsprosesser for offentlig sektor den siste tiden har vi oppdatert og relevant kompetanse på hvordan man får en rekrutteringsprosess i offentlig sektor i mål.
Det betyr at vi loser rekrutteringsprosessene trygt fra A til Å.
Det inkluderer å forankre stillingen tydelig med relevante og målbare kriterier, at vi forholder oss til lovverket for rekruttering til offentlig sektor gjennom hele prosessen, og at vi selekterer kandidater og legger til grunn kvalifikasjonsprinsippet for beslutningen.
Samtidig vet vi også at mange stillinger ikke får tilstrekkelig med relevante søkere. Det kan vi hjelpe med, gjennom aktivt søk. Dette gjør at våre oppdragsgivere kan være trygge på at oppdraget blir håndtert på en god måte, og at de får en kvalifisert ansatt.
Rekruttert 200 ledere innen kommunal sektor
Når du trenger hjelp i ansettelsesprosessen er det alltid lurt å velge et rekrutteringsbyrå som har god kjennskap til din sektor. Med Cruit så får du rådgivere som har rekruttert over 200 ledere til kommunal sektor på alle nivå. Herunder over 50 rådmenn og kommunedirektører.
Vi har rekruttert for kommuner i hele landet, og vi legger ved noen eksempler:
- Nesodden kommune: Rektor Berger barneskole
- Vestfold fylkeskommune: Seksjonsleder for utdanning
- Telemark fylkeskommune: Kultursjef
- Nes kommune: Rådgiver IKT-Sikkerhet
- Oslo kommune, Klimaeetaten: Klimarådgiver
- Gratangen Kommune: Kommunedirektør
- Lørenskog kommune: Porteføljestyrer
- Harstad kommune: HR- og organisasjonssjef
- Lillestrøm kommune: Seksjonssjef Prosjekt og Utvikling
- Nannestad kommune: Sjef for samfunnsutvikling og kommunal drift
- Bærum kommune: Rådgiver i lederteamet til kommunalsjefen helse- og omsorgsbygg
Dersom du skal ansette noen til en stilling i offentlig sektor kan du vinne mye på å benytte deg av et erfarent rekrutteringsselskap med referanser fra offentlig sektor.
Mange ledere har timeplanen full av gjøremål, og rekrutteringsprosesser er tid og ressurskrevende. Nettopp derfor bistår vi med å gjøre rekrutteringsprosessen enklere og mer effektiv.
Våre rekrutteringsleveranser gjennomføres alltid med kompetente senior rekrutteringsrådgivere som har riktig bransje- og stillingsforståelse for oppdraget. De har i tillegg med seg et researchteam for å sikre fremdrift, effektivitet og kvalitetssikring i prosessene. Dette gir både god kapasitet og god kompetanse.
Vi er også et av selskapene med med flest sertifiserte rekrutteringsrådgivere.
Riktig prosess og beste praksis
Vi har en gjennomarbeidet prosess fra A til Å basert på beste praksis som vi kaller en “strukturert rekrutteringsprosess, inkludert søk”.
Vi starter med en grundig jobbanalyse der vi definerer kravene til stillingen slik at vi kommer riktig ut fra startblokkene. Vi benytter digitale verktøy for kandidattilfang, og vår egne prosess for å finne og motivere kandidater til akkurat din stilling – aktivt søk.
Våre prosesser er utformet basert på sertifiseringskravene i personsertifiseringen for rekrutteringspersonell fra DNV, og selskapet er ISO9001-sertifisert for kvalitetsledelse.
Aktivt søk etter kandidater og den gode kandidatopplevelsen
Vi vet at våre kunder ofte velger å bruke våre tjenester fordi de trenger en leverandør som sikrer at de har gode kandidater å velge blant. Med lang erfaring, god metodikk og god markedskompetanse finner vi kandidater til selv de mest krevende rollene.
Våre kunder har utfordret oss med krevende stillinger i 25 år, og vi har vært nødt til å innovere vår tjenesteleveranse for å ligge i front. Derfor tør vi påta oss de mest krevende oppdragene.
Gjennom omfattende kandidatkartlegginger har vi det siste året vært i kontakt med mer enn 10.000 personer. Kanskje er vår database nøkkelen til din neste ansettelse?
Erfarent team med leveransekvalitet
Våre tjenester gjennomføres alltid av kompetente senior rekrutteringsrådgivere som har riktig bransje- og stillingsforståelse for oppdraget. Vi satser på kompetanseheving av våre medarbeidere, og er et av selskapene med med flest DNV-sertifiserte rådgivere.
De har i tillegg med seg et kompetent researchteam for å sikre fremdrift, effektivitet og kvalitetssikring i prosessene. Dette gir både god kapasitet og god kompetanse.
Tydelig kommunikasjon mot både oppdragsgiver og kandidater er svært viktig. Samtidig opplever vi at våre resultater blir best når kommunikasjonen mellom oss og oppdragsgiver er gjennom hele prosessen. Derfor søker vi å involvere, kvalitetssikre og kommunisere hyppig med vår oppdragsgiver.
Innovative tjenester gjennom effektiv bruk av AI og digitale løsninger
Vår tjenesteleveranse er en kombinasjon av velutprøvde løsninger, og innovative metoder. Dette gjør vi blant annet ved å bruke AI og andre digitale løsninger effektivt og trygt.
For å vinne kampen om de beste hodene kreves det nytenkning , innovasjon og ikke minst evnen til å presentere sin virksomhet som en attraktiv arbeidstaker. Vi har bygget gode verktøy for å komme ut i markedet med et relevant budskap for kandidatene som er aktuelle.
Etter 25 års rekruttering av tunge teknologer så har vi erfaringen med å møte kravene til en smidig leveranse i en stadig mer digitalisert verden. Våre rådgivere er proaktive og effektive, og legger igjen merverdi hos deg som kunde, slik at du har et sterkere arbeidsgivermerkevare til neste rekruttering.
Cruit hjelper deg
Ta kontakt med oss for en hyggelig og uforpliktende prat. Vi er åpne og ærlige i vår vurderinger, og gir gjerne vår vurdering av mulighetsrommet.
Vi er gode på å tilpasse oss ulike oppdragsgivere, og jobber alltid hardt for å sikre et godt samarbeid. Derfor kan du stole på at vi vet hva du trenger, og hvordan vi skal gå frem for å skaffe deg det.
Våre kunder velger oss fordi vi har høy kvalitet, og fordi vi er flinke med folk. Samtidig har vi gode prosesser som er basert på markedets beste praksis.