I Cruit benytter vi en kompetansebasert strukturert rekrutteringsprosess. Dette innebærer at de kompetansene som er nødvendige for stillingen står i fokus gjennom alle fasene av rekrutteringsprosessen. Vår rekrutteringsprosess består av 9 faser.
Jobbanalysen er utgangspunktet for hele rekrutteringsprosessen. Her blir vi enige om kriteriene som kandidatene skal vurderes etter og lager en ryddig kravspesifisering – dette for å sikre kvalitet i prosessen, både for kunde og kandidat.
Utlysning og markedsføring er viktig for å sikre et godt kandidattilfang, og for å få kommunisert stillingens kvalifikasjonskrav på en tydelig måte. Vi i Cruit tar i bruk innovative metoder i markedsføringsfasen – vi skriver attraktive og informative stillingsutlysninger, og vi har god erfaring med å lage stillingsprospekter, «sånn er arbeidsplassen vår» og landingssider.
Aktivt søk etter kandidater er et must i dagens kandidatmarked hvor antallet kvalifiserte kandidater ofte er begrenset, og konkurransen er høy. Våre rådgivere og researchere har solid markedsforståelse og benytter en rekke kanaler og verktøy for å finne aktuelle kandidater og motivere de til å søke.
I søknadsvurderingen legges jobbanalysen og stillingsutlysningen til grunn, og alle kandidater vurderes opp mot kvalifikasjonskravene.
Under førstegangsintervjuet er kvalifikasjonskrav og motivasjon hovedfokus, og vi benytter et strukturert intervjuskjema for å sikre at kandidatene vurderes rettferdig og likt.
Bruk av evne- ferdighets- og personlighetstester er et viktig verktøy for å sikre en god og objektiv rekrutteringsprosess. Testresultatene er en del av en helhetlig vurdering av kandidatenes evner og atferd sett opp mot kvalifikasjonskravene for stillingen.
I andregangsintervjuet er fokus rettet mot å nærmere undersøke kandidatenes kompetanse og egnethet opp mot kvalifikasjonskravene. Dette kan for eksempel innebære en caseoppgave, gjennomgang av testresultater og avklaringsspørsmål fra førstegangsintervjuet.
Vi ønsker alltid at både kandidater og du som kunde skal være fornøyd med jobben vi gjør. Et viktig siste steg i prosessen er derfor kompetanseoverføring og evaluering – dette sikrer at den nyansatte får en god onboarding, og at vi kan trekke ut verdifulle læringspunkter som forsterker rekrutteringskraften til deg som arbeidsgiver og legger et godt grunnlag for vårt videre samarbeid.
Kvalitet
Med 12 sertifiseringer er vi ett av selskapene i Norge med flest DNV-sertifiserte rådgivere. Vi benytter også kun sertifiserte testverktøy i vår tjenesteleveranse. Videre er vår prosess i tråd med kravene som stilles i ISO 10667-2 som ISO-standard for levering av vurderingstjenester.
Våre prosesser er ISO9001:2015-sertifisert innen kvalitetsledelse. Det betyr at våre prosesser hvert eneste år gjennomgås av uavhengig tredjepart for å sikre kvalitet i alle ledd. Vår omfattende dokumentasjon knyttet til tjenesteleveransen er en viktig støtte til rådgivere som møter en bredde av problemstillinger, og som deler sin kompetanse gjennom strukturerte prosesser som sikrer merverdi og læring mellom oppdrag.
Samfunnsansvar og bærekraft er kjernedrivere i virksomheten vår. Vi skal være en katalysator for positiv endring i samfunnet, og er medlemmer av United Nations Global Compact. Spør oss gjerne om mangfold, likestilling og inkludering! Vi er Miljøfyrtårnssertifisert, og rapporterer forbruk, og har systematiske tiltak for å minimere vårt miljømessige fotavtrykk. Det har gjort at vi har blitt CO2-negative.
Vi gleder oss til å hjelpe deg med din neste rekrutteringsprosess!