I en rekrutteringsprosess er det en rekke faktorer som spiller inn i en kandidats vurdering av deg som ny arbeidsgiver. EVP (Employee Value Proposition) er summen av det du kan tilby, og det inneholder mer enn bare lønn og gode pensjonsordninger.
Kort fortalt så er det en kombinasjon av lønn, ytelser, arbeidet, karriereveien og det arbeidsmiljøet man går inn i. I motsetning til en tradisjonell tilnærming som fokuserer på økonomiske betingelser og andre ytelser så inngår mye mer i beslutningen som kandidatene tar.
Så, hva skal man tenke om dette?
1. Lønn og økonomiske betingelser
Selvsagt er lønn og generelle betingelser det mest vanlige å fokusere på. Dette inneholder både fastlønn, bonus, og andre direkte økonomiske bidrag til den ansatte. Videre vil overtidsordning også spille inn. De økonomiske rammene for en ansettelse er tross alt en av de aller viktigste parameterne for enhver kandidat. Det er de færreste som er i en posisjon til å kunne se helt bort fra dette. Samtidig er det mange som tenker forbi lønn og betingelser når man har nådd et “godt nok” nivå. Verdien av en ekstra krone kan fort ha mindre å si når lånet er betalt, og det er satt av nok til ferien.
2. Andre ytelser
Det er en rekke andre ytelser og fordeler som arbeidsgivere lister opp, og de vanligste vi møter på er:
- Pensjonsordning og nivået på innskudd. Setter du inn de lovpålagte 2 %, eller kanskje mer?
- Forsikringer som helseforsikring (kutt køen), privat reiseforsikring, lønnsforsikringer o.l. er ofte noe en arbeidstaker oppdager som en positiv ting etter å ha hørt av andre ansatte at “det funker”, men du bør sørge for å kommunisere verdien av dette.
- Arbeidstidsordninger, ekstra ferieuke, tidlig pensjon og annet som handler om omfanget av arbeidet. For eksempel har offentlig sektor gjerne sommertid der man tilbyr én time kortere arbeidstid i perioden 15. mai til 15. september.
- Gratis abonnementer, som internett, telefon og aviser.
- Bilgodtgjørelse.
- Treningstilbud.
- Permisjonsordninger som omsorgs- og velferdspermisjon.
3. Arbeidet
Arbeidet som skal utføres har stor betydning for den enkeltes vurdering av arbeidsgiver, og det er gjerne hver enkelts vurdering av en rekke faktorer som påvirker denne vurderingen, og de vanligste eksemplene er:
- Arbeidet er spennende og utfordrende.
- Autonomi og/eller samarbeid med andre.
- Kravene som stilles til leveranser av hver enkelt, for eksempel ved resultatmål og faktureringskrav.
- Arbeidstids- og steds-bestemmelser, som for eksempel arbeidsplass, hjemmekontor, fleksibilitet o.l..
4. Karriereveien
Mange kandidater tenker igjennom den karriereveien som tilbys når de går til en ny arbeidstaker. Derfor kan det være veldig viktig for deg som arbeidsgiver å gjøre en vurdering av:
- Har vi gode karriereutviklingsplaner for den vi skal ansatte, og klarer vi å kommunisere det godt?
- Tilbyr vi opplæring, kurs, sertifiseringer eller annet som gjør at våre ansatte utvikler seg? Kanskje legger også arbeidsgiver til rette for utdanning.
- Hva er mulighetene for å få opprykk i denne stillingen?
- Stabilitet og utvikling. Noen ønsker seg til et dynamisk oppstartsmiljø, mens andre søker seg til trygge og stabile arbeidsgivere.
5. Kultur og arbeidsmiljø
Samtidig setter stadig flere arbeidstakere krav til hvem arbeidsgiveren skal være, og hvem man jobber med. Arbeidsmiljøet er viktigere enn noen gang. Og da er det en rekke faktorer som spiller inn:
- Det generelle arbeidsmiljøet og hvem som jobber i organisasjonen. Oppfattes de ansatte som fremoverlente? Deler og samarbeider de godt?
- Internkommunikasjon og beslutningsveier.
- Hvem organisasjonen kommuniserer utad at man er, gjennom blant annet sosiale– eller miljøengasjementer. Har selskapet noen gode roller og initiativer inn i samfunnet som gjør at det oppleves ekstra meningsfylt å jobbe der? Eller kanskje det også er arbeid inn i en bransje som er meningsfylt for den enkelte (som barn og unge, utdanning, bistand o.l.)?
- Eksplisitte og implisitte verdier i organisasjonen.
- Sosial trygghet.
Så, hva er egentlig EVP?
EVP er summen av alt det ovennevnte. Det er lønnen, fordelene du tilbyr, arbeidet, karriereveien og kulturen du skaper. Nå er det din, eller kanskje vår (?), tur til å å kommunisere det.