Regelverket innen anskaffelser i offentlig sektor kan være krevende. Vi har derfor samlet noen punkter om kjøp av rekrutteringstjenester, og de terskelverdier man m å være klar over.
Rekrutteringstjenester under 100.000
Anskaffelser med en anslått verdi under 100.000 kroner ekskl. mva. er unntatt fra anskaffelsesregelverket, jf. anskaffelseslovens § 2. Ved slike anskaffelser bør oppdragsgiver likevel se hen til og opptre i henhold til de grunnleggende prinsippene som er nedfelt i anskaffelseslovens § 4. Oppdragsgivere bør opptre ansvarlig, slik at alle har tillit til at det offentlige gjennomfører alle anskaffelser på en hensiktsmessig måte, og sikrer konkurranse og effektiv ressursutnyttelse. Oppdragsgiver bør ha gode internrutiner og god økonomistyring som ivaretar dette. Det kan være fornuftig for oppdragsgiver å hente inn tilbud fra flere leverandører for å sikre effektiv ressursbruk og motvirke korrupsjon.
Regjeringen.no
Det er altså mulig å kjøpe inn rekrutteringstjenester under 100.000 kroner direkte, men du må “opptre ansvarlig”. Da kan det være fornuftig å hente inn tilbud fra flere leverandører.
Men hva kan du forvente deg til under 100.000 kroner? For de fleste lederstillinger, og andre krevende roller som krever et aktivt søk etter kandidater så vil prisnivåene ligge over denne terskelverdien. Samtidig medfører bestilling av en full prosess fra de fleste rekrutteringsbyråer visse bindinger til et resultat, og garantiansvar. Dette fordrer at rekrutteringsselskapene har hatt et større prosessansvar, og gir innen Cruits tjenester på spesialist, nøkkelpersonell, teknologi og ledelsesnivå et prisnivå over 100.000 kroner.
Det er mulig å få gode rekrutteringstjenester under 100.000 kroner, men det fordrer at stillingen tillater det, og at dere selv har kompetanse til å utføre og ta ansvar for en del av prosessen selv. Prosessene det ofte kan være mulig å sette ut er aktivt søk etter kandidater (på timesbasis), bistand til nøkkelaktiviteter i forbindelse med seleksjon (som intervjubistand, testing, second opinion, skrive innstillinger o.l.), eller generell ad hoc bistand.
Jobbanalysen er et punkt som du bør vurdere å ha med rekrutteringsrådgiver på uavhengig av hvilke deler du ser for deg at du ønsker bistand på. Dette er av to grunner: For det første er dette et område hvor det er viktig å ha kompetanse på offentlige rekrutteringsprosesser og god rekrutteringsfaglig kompetanse. For det andre er inngående innsikt i jobbanalysen en forutsetning for å gjøre samtlige av de øvrige elementene i en rekrutteringsprosess godt. Det er sjelden mulig å involvere en rekrutteringsrådgiver i en rekrutteringsprosess uten at denne personen også bruker tid og ressurser på å forstå jobbanalysen. Og da kan de like godt være med og bidra også.
Rekrutteringstjenester under 1,1 million kroner
Anskaffelsesforskriftens del I inneholder alminnelige bestemmelser som gjelder alle anskaffelser som er underlagt forskriften, med en anslått verdi som er lik eller overstiger 100.000 kroner ekskl. mva. For anskaffelser med en anslått verdi som er under nasjonal terskelverdi på 1,1 millioner kroner ekskl. mva. gjelder kun del I.
Regjeringen.no
For alle praktiske formål så gjelder denne delen av offentlige innkjøp for rammeavtaler eller større prosjekter med flere stillinger. Det finnes kun ytterst få relevante anskaffelser i offentlig sektor som ikke gir rom for flere rekrutteringer innen denne rammen, og ingen levert av Cruit.
Del I er vanlig å bruke i endel rammeavtaler der man forventer forholdsvis få rekrutteringer per år. Dersom man tegner en rammeavtale på dette nivået vil det fort kunne bli en utfordring at man når taket. Vurder derfor grundig om det er realistisk at man går over.
Rekrutteringstjenester over 1,1 millioner kroner
Del II gjelder for det første for alle kontrakter om særlige tjenester med en anslått verdi på minst 1,1 millioner kroner ekskl. mva., også kontrakter med en anslått verdi over EØS-terskelverdien for særlige tjenester på 6,3 millioner kroner.
Regjeringen.no
De fleste rekrutteringsrammeavtaler vil ligge i området mellom 1,1 og 6,3 millioner kroner.
Del III gjelder for kontrakter med en anslått verdi som er lik eller overstiger EØS-terskelverdiene.
Regjeringen.no
Noen større rammeavtaler vil gå over 6,3 millioner kroner. Det er forholdsvis sjelden, men det er aktuelt eksempelvis hos større etater som ønsker rammeavtaler med mange aktører fordi de har større behov for rekruttering over tid og i en rekke nivåer av kompetanse.