Kandidatopplevelsen er et svært viktig tema innen rekrutteringsfaget. Som arbeidsgiver vil du ha flere søkere enn du har mulighet til å ansette, og måten kandidater opplever rekrutteringsprosessen har både direkte og indirekte konsekvenser.
Vår erfaring er at det er særlig tre punkter som gir en god kandidatopplevelse:
- Hurtige og relevante beskjeder
- God kommunikasjon gjennom prosessen
- Ærlige tilbakemeldinger
Dette betyr at vi:
- Ikke venter unødvendig lenge med å informere kandidater om at de ikke er aktuelle i tråd med jobbanalysen dersom det er mulig.
- Vi tør å knytte tilbakemeldinger opp mot jobbanalysen og gir relevante tilbakemeldinger til kandidatene.
En god kandidatopplevelse skaper ambassadører for selskapet det rekrutteres til. Vi som rekrutteringsselskap er svært bevisst på at det er først og fremst oppdragsgivers Employer Branding som vil oppleve konsekvensene av kandidatopplevelsen.
Våre kunder skal vite at vi tar deres kandidater på det største alvor, og at vi i tråd med blant annet vårt kvalitetssystem er forpliktet til å systematisk jobbe for kundetilfredshet, noe som også inkluderer kandidatene i våre prosesser.
Kandidater i våre rekrutteringsprosesser har rett til å:
- få informasjon om rettigheter og ansvar som kandidat
- bli behandlet med høflighet, respekt, objektivitet på en konsekvent måte, uten hensyn til alder, funksjonsevne, etnisitet, kjønn, nasjonal opprinnelse og språk, religion, seksuell legning eller andre personlige egenskaper som ikke er relevante i prosessen
- bli vurdert på en profesjonell og hensiktsmessig måte
- motta en kort forklaring før vurdering starter om formålet og hvilken type av vurdering som er planlagt
- kunne be om og få informasjon om mulige tilpasninger ved nedsatt funksjonsevne eller vanskeligheter med å forstå språket i vurderingen
- få vite når vurderingen kommer til å utføres, om og når resultatene forventes å være tilgjengelige
- få vite om det er noen kostnad forbundet med vurderingen som kandidat må dekke (eksempelvis dersom det gis 1-1 rådgivning)
- få vurderingen utført og resultatene tolket av personer med nødvendig kompetanse
- få vite om en vurdering er valgfri og om konsekvensene ved å ta eller ikke ta vurderingen
- få vite hvordan og når tilbakemelding på resultatene vil bli gitt
- få vite hvem som vil ha tilgang til individuelle svar og vurderingsresultater
- kunne gi tilbakemelding på og rapportere avvik knyttet til prosessen
Rettighetene over er ment å dekke kravene i ISO 10667-2, tillegg A.