Denne annonsen har utløpt.
Vi søker en dyktig leder til å jobbe aktivt med operativ fiskerikontroll og veiledning, og til å lede seksjonens motiverte medarbeidere. Du blir en viktig del av utviklingen og planleggingen av fremtidens fiskerikontroll.
Du blir en del av ledergruppen i Tilsyns- og kontrolldivisjonen, og vil delta aktivt i strategisk planlegging, utvikling og prioritering av operativ fiskerikontroll og veiledning.
Seksjonssjefens rolle er å bidra til at seksjonen har nødvendig kompetanse og ressurser for å kunne løse seksjonens oppgaver, samt ha en god balanse mellom drift og utvikling. I denne rollen må du kunne lede og inspirere dine medarbeidere slik at arbeidsoppgavene blir løst innenfor fastsatte rammer.
Kontorsted er i Bodø.
Arbeidsoppgaver:
- lede og utvikle seksjon for fiskerikontroll og veiledning, inkludert personalansvar
- bidra til styring av divisjonens arbeid med fiskerikontroll og veiledning i samarbeid med andre seksjoner/divisjoner/avdelinger
- ansvar for at seksjonen leverer på mål og oppdrag innenfor gitte budsjettrammer
- støtte og motivere medarbeidere, og bidra til et godt arbeidsmiljø
- mediehåndtering innen seksjonens ansvarsområder
Seksjonens ansvarsområde:
- veiledning til næringsaktører og generell publikumskontakt
- lede arbeidet med operative risikovurderinger
- risikohåndtering av alle fiskeriene
- kontroll opp imot fartøy, mottak og andre omsetningsledd
- kontroll av utenlandske fiskefartøy
- nasjonale offensiver med utvidet kontroll av f.eks torsk, pelagiske arter, kongekrabbe og leppefisk
Oppgavene i Fiskeridirektoratet løses funksjonsbasert. Seksjonen har nærmere 50 ansatte plassert på de fleste av våre 20 kontor langs kysten. Fiskeridirektoratet ble omorganisert november 2022 og det jobbes med å finne den mest hensiktsmessige og effektive måten å løse oppgavene våre på. Det pågår derfor en organisasjonsutviklingsprosess for seksjonen for å se på hvordan hele den operative fiskerikontrollen skal løses i fremtiden.
Seksjonen inngår i Tilsyns- og kontrolldivisjonen i Fiskeridirektoratet. Divisjonen har lederklynge i Bodø, med medarbeidere plassert på kontorer langs hele norskekysten. Divisjonen har 9 seksjoner med totalt 205 ansatte.
Ansvaret til divisjonen er å jobbe for å sikre høsting av marine ressurser i samsvar med nasjonale og internasjonale reguleringer og, en akvakulturnæring som driver i tråd med fastsatte krav.
Kvalifikasjonskrav:
- høyere relevant utdanning på minimum bachelornivå
- ledererfaring med personalledelse
- god kunnskap i norsk og engelsk skriftlig og muntlig
Det er en fordel med:
- god kunnskap om digitalisering og bruk av digitale verktøy
- erfaring fra offentlig forvaltning
- god kunnskap om norsk sjømatnæring
- kunnskap om risikobasert kontrollvirksomhet
- erfaring fra fjernledelse
- erfaring fra endringsledelse
Personlige egenskaper:
- du har naturlige lederegenskaper med faglig autoritet og evne til å motivere og skape trygghet
- du er strukturert og liker å se det store bildet
- du setter deg raskt inn i nye problemstillinger og er løsningsorientert
- du har stor gjennomføringsevne og er opptatt av resultatoppnåelse og arbeid med høy kvalitet
- du bidrar til god medarbeiderutvikling gjennom å se den enkeltes evner, ønsker og behov
- du har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og ser verdien av relasjonsbygging
Personlig egnethet vektlegges.
Vi tilbyr:
- lønn som seksjonssjef (kode 1211) fra kroner 850.000 - 1.050.000 pr år avhengig av utdanning og tidligere praksis. For særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes
- utfordrende oppgaver innenfor et fagfelt i stadig utvikling
- gode forsikrings- og pensjonsordninger, samt mulighet for gode boliglånsordninger gjennom medlemskap i Statens pensjonskasse
- fleksibel arbeidstidsordning
- kunnskapsrike og hyggelige kollegaer
Spørsmål om stillingen:
Dersom du har spørsmål om stillingen kan du ta kontakt med divisjonsdirektør Siv June Hansen, telefon 995 04 640 eller med fagdirektør Janne Andersen, telefon 957 31 922. Interesserte kan uforpliktende også ta kontakt med våre rådgivere Beate Eikesæth/Anne LeneSaksum Haagestad i rekrutteringsselskapet Cruit på telefon 913 95 985/901 11 285.
Fiskeridirektoratet
Fiskeridirektoratet skal fremme lønnsom og verdiskapende næringsaktivitet gjennom bærekraftig og brukerrettet forvaltning av marine ressurser og marint miljø.Vi samarbeider nært med forskningsinstitusjoner, næring og offentlige etater nasjonalt og internasjonalt. Fiskeridirektoratet har rundt 420 årsverk fordelt på 20 kontor langs hele kysten.Fiskeridirektoratet er opptatt av mangfold og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen.
Vi har behov for medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, kompetanse og perspektiv for å løse vårt samfunnsoppdrag. Alle kvalifiserte kandidater oppfordres derfor til å søke. Dersom det er kvalifiserte kandidater med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil vi kalle inn minst én søker fra hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene må du oppfylle krav til positiv særbehandling. Dette kan du lese mer om på arbeidsgiverportalen.Fiskeridirektoratet benytter Semac bakgrunnssjekk i sine rekrutteringsprosesser. Bakgrunnssjekk gjennomføres ikke uten samtykke fra søkeren, og aktuelle søkere vil motta nærmere informasjon om dette.
Søknadsfrist | 11.02.2024 | |
Stillingsnavn | Seksjonssjef fiskerikontroll og veiledning | |
Oppdragsgiver | Fiskeridirektoratet | |
Arbeidssted | Sjøgata 1, 8006 Bodø, Norge | |
Fylke | Nordland | |
Ansettelsesform | Fast | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning | |
Sist endret | 11.02.2024 23:10 |