Denne annonsen har utløpt.
Vil du bidra i arbeidet med bosetting av flyktninger? Som følge av krigen i Ukraina og de mange ankomstene fra Ukraina, har Avdeling Bosetting fått et økt behov for flere medarbeidere som skal bidra til å bosette flyktninger i norske kommuner.
Er du god på å jobbe systematisk, effektivt og strukturert? Vi søker tydelige, inkluderende og modige medarbeidere som ønsker å benytte sitt engasjement og sin kompetanse til å bidra i IMDi sitt arbeid med bosetting av flyktninger i Norge.
Avdeling Bosetting inngår i Divisjon for Bosetting og Kvalifisering. Avdelingen har et godt arbeidsmiljø bestående av engasjerte medarbeidere med bredt sammensatt faglig bakgrunn, erfaringer og livsfaser.
Arbeidsoppgaver
Stillingene er i hovedsak knyttet til IMDis bosettingsarbeid:
- Fordele flyktninger til ulike kommuner i tråd med føringer for "rask og treffsikker bosetting" gjennom vårt saksbehandlingsverktøy IMDinett Bosetting .
- Håndtere henvendelser fra kommuner, andre instanser og enkeltpersoner, som kommer inn på telefon og digitalt via e-post og vår supportkanal
Det er også aktuelt med følgende oppgaver:
- Bidra til avdelingens svar på henvendelser og spørsmål innenfor området bosetting av flyktninger, herunder utarbeidelse av høringssvar og utredninger.
- Samarbeide (herunder prosessledelse) med andre aktører om relevante tiltak, virkemidler og faglig utviklingsarbeid innenfor bosettingsfeltet.
- Planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av møter, samlinger og konferanser.
- Deltakelse i uttakskommisjoner og intervjue/kartlegge kvoteflyktninger. 15 - 30 reisedager årlig må påregnes.
Det er viktig å merke seg at:
- Arbeidsoppgavene vil kunne endre seg. Det forventes at de som ansettes bidrar i direktoratets øvrige oppgaver ved behov og ut fra kompetanse.
- Med bakgrunn i det store antallet flyktninger som ankommer er det behov for å få bosette flyktningene i norske kommuner raskt. Det vil kunne medføre hektiske arbeidsdager, og noe overtid må forventes i perioder.
Kontorsted vil være IMDi sine lokaler sentralt i Oslo.
Kvalifikasjoner
Må-krav:
- Fullført mastergrad fortrinnsvis innen samfunnsvitenskapelig retning. Utdanning på bachelor-nivå, sammen med dokumentert relevant arbeidserfaring, kan kompensere for krav om mastergrad.
- Alle må legge ved dokumentasjon på utdanning. Bruk gjerne vitnemålsportalen: https://www.vitnemalsportalen.no/
- Meget gode formulerings- og formidlingsevner, både skriftlig og muntlig, på norsk.
- Gode engelskferdigheter, både skriftlig og muntlig.
- Gode digitale ferdigheter innenfor vanlige kontorstøtteprogrammer og digital kommunikasjon, med gode evner til å ta i bruk digitale saksbehandlingssystemer.
- Du må ha norsk pass og være fysisk og psykisk skikket for deltakelse i uttakskommisjoner
- Du må kunne bli autorisert til nivå BEGRENSET i henhold til Sikkerhetsloven
Fordelskrav:
- Erfaring fra offentlig forvaltning eller relevant kommunalt tjenesteapparat
- Erfaring med å holde presentasjoner på samlinger/konferanser eller å lede arbeidsseminarer (workshops)
- Erfaring med utarbeidelse av saksdokument eller presentasjoner
Personlige egenskaper
- Har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner og kan skape dialog og samhandling på tvers.
- Er systematisk, effektiv og jobber strukturert.
- Trives med høyt arbeidspress.
- Er selvstendig og initiativrik når det gjelder å finne frem til løsninger og gjennomføring.
- Kan prioritere og levere i henhold til frister.
- Har evne og vilje til å arbeide fleksibelt innenfor ulike oppgaveområder.
Vi tilbyr
- Lønn i henhold til statens regulativ som rådgiver, stillingskode 1434 (lønn fra kr. 548 600 - kr. 646 000) eller som seniorrådgiver, stillingskode 1364 (lønn fra kr. 635 400 - kr. 732 300 brutto pr år). For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn eller stillingskode vurderes.
- Lønn fastsettes etter en helhetsvurdering av kvalifikasjoner.
- Fleksibel arbeidstid og mulighet til å trene i arbeidstiden
- IMDi er en inkluderende arbeidslivsvirksomhet (IA)
- Medlemskap i Statens pensjonskasse
- En mangfoldig arbeidsplass, både i bakgrunn, erfaringer og livsfaser
- Gode muligheter for faglig utvikling
- Sentralt beliggende arbeidssted i Oslo med god kantineordning, treningsrom, garderobe og innendørs sykkelparkering i bygget
Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
Om arbeidsgiveren
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er et direktorat underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID). IMDi er et gjennomføringsorgan for integreringspolitikken, og skal som forvaltningsorgan og kompetansesenter styrke kommunenes, sektormyndighetenes og andre samarbeidspartneres kunnskap og kompetanse om integrering og mangfold, slik at kommuners og sektorers samfunnsoppdrag kan utføres best mulig. Direktoratets hovedarbeidsområder er bosetting av nyankomne med flyktningbakgrunn og oppfølging av introduksjonsloven, bidra til økt sysselsetting blant personer med innvandrerbakgrunn, dialog med minoritetsbefolkningen, tilrettelegging av offentlige tjenester, forebygging av tvangsekteskap, utvikling og formidling av kunnskap. IMDi er nasjonal fagmyndighet for tolking i offentlig sektor.
Direktoratet ble opprettet 1. januar 2006 og har ca. 275 ansatte fordelt på kontorer i Narvik og Oslo. Ca. 35 prosent av IMDis ansatte har innvandrerbakgrunn. Direktoratet har i 2023 ca. 371 mill. kr. i driftsbudsjett og forvalter ca. 18,8 mrd. kr. i tilskuddsmidler. Arbeidsspråket i direktoratet er norsk.
IMDi ønsker å gjenspeile mangfoldet i samfunnet, og det er et personalpolitisk mål å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. IMDi oppfordrer kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring til å søke jobb hos oss uten hensyn til etnisitet, religion, kjønn, alder, seksuell orientering og funksjonsevne.
I samsvar med Offentleglova kan en søker offentliggjøres på søkerliste selv om han/hun har bedt om at søknaden behandles konfidensielt. Vedkommende vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.
Søknadsfrist | 20.10.2023 | |
Stillingsnavn | Rådgiver og Seniorrådgiver | |
Oppdragsgiver | Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) | |
Arbeidssted | Tollbugata 20, 0152 Oslo, Norge | |
Fylke | Oslo | |
Ansettelsesform | Fast | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 5 | |
Bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning | |
Sist endret | 01.12.2023 17:27 |