Denne annonsen har utløpt.
Norad går en spennende tid i møte med ny strategi, og ny organisering fra 1. september. Den nye avdelingen for virksomhetsstyring vil ha en viktig rolle i å videreutvikle Norad. Avdelingen har tre seksjoner; seksjon for styring og økonomi, seksjon for forvaltningssystemer og seksjon for digitalisering og dokumentasjon. Sammen skal de sikre helhetlig og strategisk virksomhetsstyring av Norad, videreutvikle og drifte kvalitativt gode og effektive systemer for forvaltning av bistandsmidlene og lede an i den digitale transformasjonen av virksomheten.
Vi søker nå etter leder til seksjon for digitalisering og dokumentasjon. Seksjonen vil bestå av tre team; digitalisering, IT og dokumentasjonssystemer. Seksjonen skal være en pådriver for digital transformasjon av Norads oppgaveutførelse og tjenester. Vi ønsker å utvikle nye og brukerorienterte digitale løsninger, gjennom innsiktsarbeid og kartlegging av tjeneste- og brukerreiser. På samme måte ønsker vi å utvikle metoder for innhenting, deling, analyse og bruk av kunnskap og data i Norad.
Seksjonen har også ansvar for dokumentasjonsforvaltning og informasjonssikkerhet i Norad i tråd med beste praksis og skal levere arkivtjenester til virksomheten.
Seksjonen skal videre sørge for IT-tjenester av høy kvalitet, og slik understøtte arbeidsprosesser i virksomheten for øvrig. Det er besluttet at Norad skal etablere en egen IT-driftsplattform, etter tidligere å ha vært en del av Utenriksdepartementets IT-plattform.
Arbeidet i seksjonen retter seg i stor grad mot Norads medarbeidere, men omfatter også brukere av våre tjenester i Utenriksdepartementet, Klima- og miljødepartementet, ambassadene og hos våre partnere i utviklingssamarbeidet.
Seksjonsleder vil rapportere til avdelingsdirektør i Avdeling for virksomhetsstyring.
Arbeidsoppgaver
- Lede enhetens faglige arbeid, herunder planlegge, koordinere og prioritere oppgaver.
- Personalansvar for medarbeiderne og være en god rollemodell i tråd med Norads personalpolitikk og gjeldende lov- og regelverk.
- Helhetlig styring av digitaliseringen i Norad i tråd med vårt målbilde.
- Lede endringsprosjekt som skal legge til rette for ny IT-plattform.
- Strategisk videreutvikling av virksomhetsarkitektur og styre utviklingsporteføljen innen IT og digitalisering.
- Lede arbeidet med informasjonssikkerhet og levere sikre IT-tjenester.
- Overordnet ansvar for IT-plattform, applikasjoner og overliggende arkitektur.
- Lede arbeidet med helhetlig informasjonsforvaltning.
- Sikre leveranse av arkivtjeneste til virksomheten.
- Delta i avdelingens ledergruppe.
Kvalifikasjoner
- Utdanning på mastergradsnivå, men relevant erfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet.
- Ledererfaring og kan vise til gode resultater innen digitalisering og endringsprosesser.
- Erfaring fra privat eller offentlig sektor er like relevant, men forståelse for politiske prosesser og offentlig forvaltning vil bli vektlagt.
- Meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk.
Personlige egenskaper
Vi tror du vil passe godt til stillingen dersom du
- er endringsorientert og villig til å utfordre deg selv og dine medarbeidere
- har gode leder-, samarbeids- og kommunikasjonsevner
- evner å balansere godt mellom daglig drift og langsiktig utvikling
- har evne til å skape engasjement og motivasjon for digital transformasjon på virksomhetsnivå
- er en motivator for dine medarbeidere og bidrar til deres faglige og personlige utvikling
- har gjennomføringsevne og er en pådriver for å skape gode resultater og gode prosesser
- er samfunnsengasjert og har interesse for bistandfaglige problemstillinger
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- En spennende stilling med bred kontaktflate både internt og eksternt, nasjonalt og internasjonalt.
- Mange spennende faglige utviklingsprosjekter.
- Et sentralt arbeidsfelt innen et viktig samfunnsoppdrag.
- Samarbeid med lederne i Norad, Norads direktør og den strategiske ledergruppen i Norad om videreutvikling av virksomheten.
- Et godt arbeidsmiljø med kompetente og engasjerte medarbeidere.
- Moderne lokaler sentralt i Oslo, med meget gode treningsmuligheter og subsidiert kantine av høy kvalitet
Stillingen lønnes i stillingskode 1059 underdirektør, lønnstrinn 75–86 (kr 715 900–977 600). Fastsettingen av lønnsnivå skjer på bakgrunn av kompetanse og erfaring. For særskilt godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Elektronisk kopi av vitnemål og attester legges ved søknaden. Søkere som innkalles til intervju må ta med originaldokumentene.
Norad
Norad, Direktoratet for utviklingssamarbeid, setter penger i arbeid for å bidra til at verden når bærekraftsmålene om å utrydde fattigdom, redusere ulikhet og bremse klimaendringene innen 2030. Norad vil i 2021 forvalte og omskape nær halvparten av det norske bistandsbudsjettet til resultater. I tillegg gir Norad bistands- og forvaltningsfaglige råd til Utenriksdepartementet, utenriksstasjonene og Klima- og miljødepartementet. Norad får årlig tildeling fra Utenriksdepartementet og fra Klima- og miljødepartementet.
Søknadsfrist | 19.09.2021 | |
Stillingsnavn | Digitaliseringsingsdirektør | |
Oppdragsgiver | Norad | |
Arbeidssted | Bygdøy allé 2, 0257 Oslo, Norge | |
Fylke | Oslo | |
Ansettelsesform | Fast | |
Heltid/deltid | Heltid | |
Antall stillinger | 1 | |
Bransjekategori | Offentlige tjenester / Forvaltning | |
Sist endret | 22.09.2021 21:12 |